Mainos

Lumimyräkät houkuttavat kuluttajia säätiedon kimppuun

Kylmä ja luminen talvi on saanut kuluttajat hakemaan säätietoa. Sääyritys Forecan mukaan eniten kysynnän kasvu näkyy kännykkäpalveluissa sekä internetissä. Toimitusjohtaja Atso Rönnblad kertoo, että viimeaikaiset pakkaset ja lumisateet ovat nostaneet esimerkiksi verkkosivujen kävijämääriä kymmeniä prosentteja.

Kasvava kiinnostus säähän näkyy myös maksullisten sääpalveluiden määrässä.

- Kuluttajien palveluissa suunnataan nimenomaan sään ääri-ilmiöihin. Mobiilipuolelle on tuotu esimerkiksi vahtipalveluita, jotka ilmoittavat rankkasateesta tai salamoista, kertoo Ilmatieteen laitoksen kaupallisten palvelujen johtaja Vesa Kurki.

Sääpalvelujen ylläpitäjien mukaan kelien vaikutus bisnekseen on kuitenkin rajallinen. Suuri osa asiakkaista on yrityksiä, kuten mediaa ja liikennettä. Yrityksillä on usein säätalojen kanssa pidempiä sopimuksia, joita yksittäiset myräkät eivät heilauttele.

- Säätä seurataan lähes joka sektorilla. On enää vaikeaa löytää yritystä, joka ei jollain tapaa pyrkisi minimoimaan sääriskiä, Kurki kertoo.

(MTV3 - STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.