Lumien sulaminen ei helpota junien myöhästelyä

Junamatkustajat saanevat tottua pysyviin myöhästymisiin, jos rautatieliikenteeseen ei saada tuntuvia muutoksia. Junaliikenne on kärsinyt viime ja tänä vuonna isoista vaikeuksista, ja ongelmat rasittavat niin asiakkaita kuin henkilöstöä.

Kevään lähestymisen ja lumien sulamisenkaan ei kannata odottaa tuovan täyskäännöstä nykytilanteeseen, jos kahden ammattiliiton nokkamiehiä on uskominen. Viivästelyt pikemmin jatkuvat.

- Kun lumet sulavat, siirrytään sellaiseen liikenteeseen, minkä routavauriot aiheuttavat. Sitten on tuhat kilometriä routarajoituksia rataverkolla, sanoi Veturimiesten liiton puheenjohtaja Risto Elonen toimittajatapaamisessa perjantaina.

Rautatieläisten liiton puheenjohtaja Vesa Mauriala puolestaan huomautti, että kun Suomessa routavauriosta kärsivää rataa on tuhat kilometriä, Ruotsissa lukema on kymmenen.

Kunnossapitoon sata miljoonaa lisää vuosittain

Ammattiliittojen pomojen mukaan junaliikenteen ongelmien taustalla ovat muun muassa liian vähäiset rahat sekä laiminlyönnit rataverkon kunnossapidossa, ikääntynyt kalusto sekä jatkuva tehostamisen vaatimus. Esimerkiksi kalusto- ja henkilöstökierrot on vedetty liian tiukiksi.

- Yksi kymmenen minuutin myöhästyminen romuttaa paletin niin, että joko henkilökunta ei ehdi seuraavaan laitteeseen tai juna ei ehdi, Elonen totesi.

Ammattiliittojen pomot kaipaavat päättäjiltä selkeää tahtotilaa hoitaa asiat rautateillä kuntoon. Ymmärtäjiä on kyllä löytynyt neljän vuoden sykleissä mutta sitten ne häviävät nopeasti jonnekin.

Liittojen pomot kaipaavat hallitusohjelmaan pitkäjänteistä ohjelmaa rataverkon kunnon ylläpitämiseksi ja perusradanpitoon sata miljoonaa euroa lisää vuosittain. Uusinvestoinnit pitäisi irrottaa budjettikehyksestä. Erillinen liikenneinfrarahasto tai osakeyhtiö tulisi kuitenkin säilyttää poliittisessa kontrollissa, Mauriala totesi.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat