Lumen puute hiljentänyt suksikaupan

Suksikaupan varsinainen sesonki on kuitenkin vasta tammikuun puolenvälin jälkeen.

Lämmin ja lumeton alkutalvi on jähmettänyt Suomen suksikaupan.

- Tällä hetkellä talviurheiluvarusteiden myynti on noin 30 prosenttia ajankohdan normaalista myynnistä, kuvailee viiden Sportia-urheiluliikkeen omistaja Timo Lindström.

Myös Top-Sportin toimitusjohtaja Pekka Eräjää arvioi, että suksia myytäisiin kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna, jos lumi olisi maassa.

Jos lunta ei uuden vuoden puolellakaan sada, talviurheiluvälineiden kauppa uhkaa jäädä viime kauden tapaan heikoksi.

- Viime talvi oli selkeästi hiljainen. Noin 20 prosenttia välinekaupasta jäi tekemättä. Tänä vuonna joulukuu oli kuitenkin vilkkaampi kuin viime vuonna, kertoo Intersport Finlandin toimitusjohtaja Juha Nurminen.

Tämän talven urheiluvälinemyyntiä ei voi vielä tuomita heikoksi, sillä varustekaupassa ollaan vasta lähtökuopissa. Suurin osa suksista myydään tammikuun puolenvälin jälkeen.

Talviurheiluvälineiden kauppa reagoi erittäin herkästi keleihin. Aktiiviset liikkujat ostavat varusteita myös mustan maan aikaa. Suuri massa lähtee kuitenkin liikkeelle vasta sitten, kun hiihtokelit ovat parhaimmillaan.

- Kun aurinko paistaa ja hanget hohtavat, ihmiset tulevat ostamaan suksia, Lindström luonnehtii.

- Se on semmoinen psykologinen juttu. Vaaditaan varma talvikeli ennen kuin lähdetään varusteita ostamaan, toteaa Eräjää.

Alueellisia eroja ei ole

Lumisilla seuduilla suksia ei myydä kauppiaiden mukaan suhteessa sen enempää kuin vähälumisilla alueilla.

Nurmisen mukaan suurin osa varustekaupasta tehdään suurissa kasvukeskuksissa. Vaikka talvilajeja harrastetaan usein kauempana kotikulmilta, varusteet ostetaan ennen matkalle lähtemistä.

Lindströmin mukaan marraskuun lumiset viikot tosin vilkastuttivat suksikauppaa siellä, missä hiihtoladut ehdittiin saada kuntoon.

Jähmeästä suksikaupasta huolimatta loppuvuosi oli urheilukaupoissa tuottoisaa aikaa. Sekä Intersportin että Top-Sportin toimitusjohtajat kertovat, että urheiluvaatteita on myyty paljon. Kuluttajien tietoisuus ja kiinnostus teknisistä urheiluvaatteista on lisääntynyt.

- Syksyn aikana on myyty paljon gore-tex-kenkiä. Myös vaatteissa kysytään paljon teknisiä, vettä pitäviä vaatteita. Kertoo varmaan jotain tästä kelistä, Lindström miettii.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat