Löytyykö budjetista rahaa vaarallisten tasoristeysten poistamiseksi?

Tasoristeysonnettomuudet ovat lisääntyneet Suomessa. Ratahallintokeskuksen mukaan aiemmin onnettomuuksia on ollut keskimäärin 40-50 vuosittain. Viime vuonna niitä oli kuitenkin jo lähes 60.

Viimeksi eilen taajamajuna ja mopo kolaroivat vartioimattomassa tasoristeyksessä Nurmeksessa. Risteyksessä oli vain pakollinen pysähtymismerkki. Ratahallintokeskus haluaisi poistaa mahdollisimman monia tasoristeyksiä, mutta varojen puutteen takia se on hidasta.

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Petri Jalasto on Ratahallintokeskuksen kanssa samaa mieltä tasoristeysten hävittämisestä. Ongelmana on kuitenkin raha.

- Se on tottakai rahakysymys. Kyllä siihen jonkin verran lisää on tällä hallituskaudella tullut, mutta esimerkiksi meillä on ollut odottamassa sellainen paketti, jossa eräiden pääratojen vaarallisiksi koettuja tasoliittymiä olisi haluttu poistaa, mutta rahaa ei yksikertaisesti ole löytynyt, Jalasto selvittää.

Suomessa on noin viitisenkymmentä vaaralliseksi luokiteltua tasoristeystä. Liikenne- ja viestintäministeriö on "paketissaan" esittänyt viidentoista vaarallisen tasoristeyksen poistamista. Rahaa "paketin" läpiviemiseksi tarvittaisiin 24 miljoonaa euroa.

Valtiovarainministeriö alkaa tänään sorvata ensi vuoden talousarvioesitystä. Liikenneturvallisuus kokonaisuutena on varmasti esillä neuvotteluissa.

- Budjetin sisältä ei ole julkinen, mutta uskoisin, että tasoristeysonnettomuudetkin ovat varmasti jollakin tapaa esillä. Ja tietenkin toivoisi, että rahaa asian kohentamiseksi löytyisi, Jalasto vetoaa..

Myös asenteissa parantamisen varaa

Jalaston mielestä tärkeää olisi lisätä liikenneturvallisuutta myös muulla tavoin.

- Liikennekulttuurissakin olisi parantamisen varaa. On paikkoja, joissa on ajettu niin lujaa päin puomia, että se on mennyt rikki. Tällaisia hajotettuja puomeja oli lähes 300 viime vuonna, Jalasto kertoo.

Tasoristeyksiä poistuu kuitenkin joka vuosi Suomessa - hitaasti, mutta kuitenkin.

- Meillä on 3 500 tasoristeystä rataverkolla ja niiden poistaminen vie aikaa. Nykyistä vauhtia meillä poistuu niitä 50 -100 kappaletta vuodessa. Nykyisillä määrärahoilla poistaminen kestää pitkään. Tasoristyksistä moni on myös sellainen, joka on käytännössä mahdoton poistaa. Radat kulkevat keskellä kaupunkia ja sinne on kovin vaikea tehdä eri tasoisia teitä.

Myös puomeja ja ääni- ja valomerkkejä tasoristeyksissä lisätään joka vuosi kymmenkunta. Suomessa on reilut 3 500 tasoristeystä, joista noin 750:ssä on varoitusjärjestemä.

Lue myös:

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat