Lontoon metron "kummitusasemat" halutaan herättää henkiin

Lontoon maanalaiseen ollaan parhaillaan suunnittelemassa jotain vallan uutta - tai oikeastaan jotakin todella vanhaa. Kyse on Lontoon maanalaisen kummitusasemien uusiokäytöstä. Kummitusasemat ovat asemia, joiden käytöstä on vuosien mittaan luovuttu ja jotka nyt seisovat tyhjillään.

Kummitusasemia löytyy Lontoosta yllättävän paljon - osa on luonnollisesti esikaupungeissa, joissa linjojen kauimmaisia asemia on suljettu vähän kerrallaan jo yli puolen vuosisadan ajan, mutta tyhjiä asemia löytyy aivan Lontoon keskustastakin.

Muun muassa British Museumilla oli aikanaan oma asemansa. Se suljettiin, koska kaksi muuta asemaa oli liian lähellä. Samoin kävi Down Streetin aseman Mayfairissa, mutta ei tosin sen takia, että lähellä olisi ollut muita asemia. Sen sijaan syynä oli se, että alueen yläluokkainen asukaskunta katsoi, että on heidän arvonsa alapuolella matkustaa maanalaisella. Lontoon metrossahan ei ole koskaan ollut ensimmäistä luokkaa toisin kuin vaikka Pariisissa aina 1980-luvulle saakka - ja niin Down Streetin asema pantiin pakettiin.

Asemat pommisuojiksi sodan aikana ja myöhemmin kulisseiksi

Lontoon ensimmäiset metroasemat pantiin kiinni 1930-luvulla, ja niille löytyi uusi rooli kymmenen vuoden sisällä. Asemista tuli toisen maailmansodan aikana pommisuojia ja jopa pienimuotoisia tehtaita.

Rauhantulon jälkeen asemille ei kuitenkaan löytynyt sen suurempaa käyttöä. Asiassa on kuitenkin muutama poikkeus: Lontoossa nimittäin filmataan vuosittain useita elokuvia ja monissa niistä löytyy kohtauksia maanalaisessa. Tavallisilla asemilla näitä ei luonnollisestikaan voi filmata, sillä asemat ovat käytössä noin 20 tuntia päivässä. Niinpä muutama näistä suljetuista asemista on löytänyt uuden elämän leffatähtinä. Esimerkiksi viimeisen 15 vuoden aikana Strandin suljettu asema Waterloon sillan kupeessa on esittänyt milloin mitäkin ja minkäkin ikäistä metroasemaa.

Suuria suunnitelmia

Nyt eräs yrittäjä haluaa avata suljetut metroasemat matkailunähtävyyksiksi. Hänen mukansa niiden kirjava historia on omiaan vetämään matkailjoita. Tämän lisäksi suunnitteilla on kävelyretkiä maanalaisessa. Kaiken kaikkiaan asemia löytyy 26 ja osa niistä on saman linjan varrella. Koska etäisyydet eivät ole kovin pitkiä, pääsee tunneleihin helposti jalkautumaan ja tällä tavalla näkemään metron melko ainutlaatuisella tavalla.

Lontoon maanalaisen mukaan pelkästään asemien kunnostaminen kuitenkin maksaisi miljoonia puhumattakaan siitä, miten paljon rahaa jouduttaisiin upottamaan tunneleiden saattamiseen kävelykelpoisiksi. Yrittäjien aikataulun mukaan asia pitäisi olla valmiina vuoden 2012 olympialaisiin mennessä. Aikaa on siis vielä, mutta nähtäväksi jää onko rahaa.

Lue myös:

    Uusimmat