Lonkerojen ja kivennäisvesien suosio kasvoi

Olutta juotiin tammi-helmikuussa yli 200 miljoonaa litraa.

Long drink -juomien ja kivennäisvesien myynti lisääntyi selvästi alkuvuonna.

Lämpimät touko- ja kesäkuu kasvattivat myös muiden panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden juomien menekkiä edellisvuoteen verrattuna. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan ala myi kotimaassa vuoden ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 417,6 miljoonaa litraa juomia. Kasvua edellisvuoden vastaavaan aikaan kertyi 4,5 prosenttia.

Suhteellisesti eniten lisääntyi long drink -juomien myynti, joka kasvoi edellisvuodesta lähes 29 prosenttia. Suomalaiset innostuivat tuoteuutuuksista, ja ostivat lonkeroita yhteensä 10,3 miljoonaa litraa.

Selvästi kasvoi myös kivennäisvesien menekki, joka paisui edellisvuodesta 7,7 prosenttia. Nyt kivennäisvesiä myytiin 30,5 miljoonaa litraa.

Muita alkoholittomia virvoitusjuomia meni kaupaksi 151,5 miljoonaa litraa, mikä oli 5,4 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Olutta suomalaiset ostivat tammi-kesäkuussa 200,9 miljoonaa litraa. Edellisvuoteen verrattuna olutta myytiin 4,8 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän. Kasvua tuli päivittäistavarakaupasta ja Alkon myynnistä, sillä oluen menekki ravintoloihin pysyi lähes entisellä tasolla. Selvästi eniten myytiin keskiolutta.

Siidereiden suhteellinen kasvu oli olutta nopeampaa. Niitä myytiin 24,8 miljoonaa litraa eli 3,3 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Tiedot perustuvat liiton jäsenyritysten Hartwallin, Olvin, Pirkanmaan Uuden Panimon ja Sinebrychoffin myyntiin kotimaassa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat