Lisää mainoskatkoja televisioon

Televisiomainonnan sääntelyä ollaan yksinkertaistamassa. Tuoreen lakiesityksen mukaan sama määrä mainoksia voidaan sijoittaa aiempaa useampiin, mutta nykyistä lyhyempiin mainoskatkoihin. Lain on määrä tulla voimaan ensi vuoden alusta.

Mainoksia saisi edelleen olla enintään 12 minuuttia täyttä tuntia kohti. Elokuvissa sallittaisiin yksi katko kutakin 30 minuutin ohjelmajaksoa kohti, kun nyt rajana on 45 minuuttia. Muissa ohjelmissa ei olisi enää vaatimuksia yhtenäisestä ohjelmajaksosta.

Suomessa ei tähän mennessä ole ollut tuotesijoittelua koskevaa lainsäädäntöä. Nyt esitetään, että vastikkeellinen tuotesijoittelu olisi sallittua elokuvissa, tv-elokuvissa, sarjoissa, urheiluohjelmissa ja kevyissä viihdeohjelmissa. Tuotesijoittelusta olisi ilmoitettava ohjelmaa seuraaville.

Tuotesijoittelu on yksi mainonnan muoto. Mainostava yritys maksaa sen mukaan, miten erottuvasti mainostettu tuote näkyy - esimerkiksi elokuvan päähenkilön käyttämänä vaatteena tai esineenä.

Tekijänoikeuslakia aiotaan muuttaa niin, että tv-kanavat saisivat ottaa uutisiinsa otteita yksinoikeudella lähetettävistä ja yleisöä suuresti kiinnostavista tapahtumista. Esimerkkinä mainitaan urheilukilpailut.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat