Liittymäsopimusten ketjuttaminen loppuu

Määräaikaisia viestintäpalvelusopimuksia ei voi ketjuttaa 25. toukokuuta alkaen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun puhelin- tai laajakaistaliittymän määräaikainen sopimus päättyy, liittymäntarjoaja ei voi jatkaa määräaikaisuutta ilman uutta sopimusta asiakkaan kanssa.

Määräaikaisuuden jälkeen liittymä on voimassa toistaiseksi, mutta se on purettavissa milloin tahansa. Eli käyttäjän on lakiuudistuksen jälkeen helpompi erkaantua operaattorista.

— Yksi konkreettinen helpotus kuluttajan kannalta on numeron siirrettävyys. Aikaisemmin numero on ollut sidoksissa voimassa olevaan liittymään. Nyt kuluttaja voi avata uuden liittymän samalla numerolla, Liikenne- ja Viestintäministeriön viestintäneuvos Olli-Pekka Rantala sanoo.

Määräaikaisesta sopimuksesta ei voi kuitenkaan Rantalan mukaan erota, vaan esimerkiksi kuukausittaiset perusmaksut täytyy hoitaa sopimuksen loppuun saakka.

Liittymäsopimuksen enimmäiskesto on 24 kuukautta. Kuluttajalle on aina tarjottava myös 12 kuukauden vaihtoehtoa. Rantala uskoo, että lakiuudistus lisää kilpailua alalla.

— Kyllä se lisää käyttäjien halukkuutta vaihtaa operaattoria. Kiristyminen aiheuttaa aina jännitettä markkinoilla, Rantala sanoo.

Laki suojaa kuluttajaa

Lakiuudistuksessa on muitakin kuluttajaa suojaavia kohtia. Uuden lain mukaan kuluttajaviranomaisella on oikeus sulkea numero, josta markkinoidaan palveluita harhauttavasti.

Tämänkaltaista epärehellisyyttä ilmenee pääasiassa maksullisia pelejä tai soittoääniä tarjoavissa palveluissa. Niissä kuluttaja erehdytetään tietämättään tekemään kestotilaus. Rantalan mukaan teleyritykset eivät myöskään saa tilittää palveluiden maksuja sulkemispäätöksen jälkeen.

Rantala sanoo, että tämän kaltaista huijausta esiintyy, mutta se ei ole mitenkään mittavaa.

— Yksittäiselle kuluttajalle tapaukset ovat erittäin ikäviä. Erityisesti jos kyseessä on alaikäisiä, hän toteaa.

Lakiuudistuksen taustalla on EU:n sähköisen viestinnän direktiivien muutos.

Lue myös:

    Uusimmat