Liitot tuomitsevat laivasaarrot

Finnlines sekä Suomen laivanpäällystöliitto ja Suomen konepäällystöliitto tuomitsevat selkein sanoin Merimies-unionin ja sitä tukevan AKT:n Finnlinesiin kohdistamat toimet. Merimies-unioni saartoi viikonvaihteessa Finnlinesin aluksen Rauman satamaan ja maanantaina toisen Helsinkiin ulkomaisen työvoiman käytön vuoksi. Yhtiön ja järjestöjen edustajat korostivat maanantaina, että kyse on täysin Suomen lain mukaisesta järjestelystä ja että Merimies-unionin toimet ovat laittomia.

Finnlinesilla on kahdessa aluksessa yhteensä 28 puolalaista merimiestä. Finnlinesin toimitusjohtaja Antti Lagerroos korosti, että järjestelyn vuoksi yhtään suomalaista ei ole irtisanottu. Ulkomaiseen työvoimaan sovelletaan päällystöliittojen ja Finnlinesin solmimaa suomalaista sopimusta. Sopimuksen taustalla on varmistaa suomalaisten merimiesten työpaikkojen säilyminen. Finnlines ja päällystöjärjestöt korostavat, että vaihtoehtona olisi ollut koko laivaston ulosliputus.

Liitot korostavat, että vastaavat periaatteet ovat voimassa muissa Euroopan maissa. Esimerkiksi Ruotsissa vastaavanlaisista järjestelyistä on sovittu jo puolitoista vuotta sitten. Lagerroos kiisti myös puheet halpatyövoimasta. Puolalaiset saavat samaa nettopalkkaa kuin suomalaisetkin. Yhtiölle tulee kuitenkin säästöjä siitä, että puolalaisilla on erilainen vuorottelukierto. Puolalaiset saavat palkkaa vuodessa vain niiltä kahdeksalta kuukaudelta, jolloin he ovat työssä aluksessa. Lagerroosin mukaan säästöjä tästä kertyy muutama miljoona markkaa vuodessa.

Lagerroos: Järki käteen


Lagerroos toivoo, että Merimies-unioni ottaisi "järjen käteen" mahdollisimman nopeasti, jotta alalle palaisi työrauha. Hän myös muistutti mahdollisista juridisista toimista, joihin on mahdollista ryhtyä. Yksi keinoista on viedä asia käräjäoikeuteen. Toisena mahdollisuutena on työtuomioistuin. Myös valtakunnansovittelijan puoleen on mahdollista kääntyä. Hän myös kysyi, miten hallitus asiaan reagoi.

Tällä hän viittasi kesäkuussa syntyneeseen merenkulun tukipakettiin. Sen yhteydessä valtio vaati varustamoilta kustannussäästöjä. Päällystöliitot ja Merimies-unioni ovat täysin eri linjoilla koko asiassa. Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Anton Sjöholm oli erityisen tuohtunut Merimies-unionin toimista.

Sjöholmin mielestä Merimies-unionin pitäisi itse asiassa olla kiitollisia päällystöliittojen tekemästä sopimuksesta. Hänen mielestään olisi myös "aika outo tilanne", jos liitot joutuisivat hyväksyttämään sopimuksensa Merimies-unionilla. Laivanpäällystöliiton toiminnanjohtaja Bo Gyllenberg oli samaa mieltä Sjöholmin kanssa. Päällystöliittojen suhteita Merimies-unioniin hän luonnehti "raskaiksi"; muutoin mieli on auki.

Unioni: Toimet laillisia


Suomen Merimies-unionin puheenjohtaja Simo Zitting vakuuttaa, että heidän saartotoimensa kahta

Suomen Merimies-Unioni

Finnlinesin alusta vastaan ovat täysin laillisia, puhukoon laivayhtiö ja päällystöliitot mitä hyvänsä. Päinvastoin päällystöliittojen tekemät sopimukset ohi Merimies-unionin ovat laittomia. Zitting torjuu myös Finnlinesin toimitusjohtajan Antti Lagerroosin väitteet työrauhan rikkomisesta.

Merimies-unioni aikoo jatkaa saartoa, ja muun muassa Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto on tukemassa Unionin pyrkimyksiä. Myös SAK:n hallitus oli maanantaina koolla ja tuomitsi ulkomaisen työvoiman palkkaamisen Finnlinesin suomalaisille aluksille.

Zitting kuitenkin vakuutti neuvotteluhalukkuuttaan; mitään työtaisteluvaroitusta ei ole annettu, vaan saarto ja tukilakot riittänevät toistaiseksi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat