Liikkuva poliisi: Kännykkä suomalaiskuskin perisynti

Liikenneturvallisuus on Suomen teillä mennyt viimeisen kymmenen vuoden aikana erittäin myönteiseen suuntaan, jos asiaa mitataan liikenneonnettomuuksissa kuolleiden ja loukkaantuneiden määrällä. Luvut ovat pienentyneet vuosi vuodelta, kertoo liikkuvan poliisin tiedottaja Jussi Pohjonen.

Pienemmissä asioissa, kuten vilkun käytössä, ryhmittymisessä ja kännykkään puhumisessä suomalaiset autoilijat oikaisevat säännöissä helposti. Näistäkin voi seuraksena olla onnettomuus, Pohjonen muistuttaa.

- Eihän onnettomuus välttämättä synny yhdestä tekijästä, vaan se on monen onnettoman osatekijän summa: tehdään havaintovirhe, jätetään vilkku näyttämättä, ajetaan vähän ylinopeutta. Siinä alkaa olla riskitekijöitä. Kun näitä pieniä tilanteita kertautuu yhteen, niin se saattaa pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden.

Kännykän käytön vaikutusta ajamiseen ei ymmärretä

Usein näkee edellä olevan auton ajavan hieman omituisesti: auto mutkittelee tai ryhmittyy oudosti, jättää vilkun käyttämättä tai nopeus vaihtelee. Syynä on usein kännykän käyttö. Esimerkiksi kaupunkialueella sattuvien peräänajojen taustalla on usein kännykkään puhuminen, kertoo Pohjonen.

- Usein kuljettaja ei itse tajua kännykkään puhumisen vaikuttavan ajamiseen. Sillon puhutaan kuitenkin todellisesta riskitekijästä, koska keskittyminen siihen omaan ajamiseen on ihan jossain muualla.

Poliisi valvoo näitä pienempiäkin rikkeitä niin hyvin kuin muilta töiltään ehtii. Ihmisten toivoisi kuitenkin tajuavan sääntöjen noudattamisen tärkeyden ilman poliisiakin, sanoo Pohjonen.

- Toivoisi, että ihmiset ymmärtäisivät oman vastuunsa. Kun kaikki noudattavat sääntöjä, niin lopputulos on hyvä.

Soita puhelut ennen starttaamista

Pohjonen on seurannut ihmisten käyttäytymistä esimerkiksi parkkihalleissa. Monella on tapana soittaa puhelu heti auton käynnistämisen jälkeen.

- Kun he menevät siihen autoon istumaan ja lähtevät liikkeelle, niin samalla he nappaavat kännykän korvalle. Ihmettelen aina sitä, että miksi puhelua ei voi soittaa ennen kuin auto liikkuu.

Nopeusvalvontakameralla otetun kuvan perusteella on mahdollista saada sakko myös kännykkään puhumisesta ajon aikana tai ilman turvavyötä ajamisesta, kertoo liikkuvan poliisin Pohjonen.

- Se edellyttää sen, että peltipoliisin kohdalla on ajettu ylinopeutta. Jos kuva on otettu, niin siitä kyllä näkee, jos ajetaan kännykkä korvalla tai ilman turvavyötä. Kyllä näitä rikkomuksia sitten yhdistellään. Jos ylinopeudesta saa vaikkapa 10 päiväsakkoa, niin ajaessaan ylinopeuden lisäksi ilman turvavyötä saakin 12 päiväsakkoa.

Lue myös:

    Uusimmat