Liikenteen luupäitä ei valistuskaan auta

Nuorten liikennekäyttäytyminen näyttää tilastojen valossa erittäin huolestuttavalta. Tieliikenteessä joka neljäs menehtynyt ja lähes joka kolmas loukkaantunut on nuori. Erityisen synkältä luvut ovat 18-24-vuotiaiden miesten osalta. Heitä kuolee tieliikenneonnettomuuksissa yli seitsemän kertaa enemmän kuin nuoria naisia.

Poliisi pyrkii kaunistamaan synkkiä tilastoja muun muassa sokkivalistuksella - kuten You Tubessa jaettavalla "Kuolema kyydissä"-videolla.

Poliisin valvonta- ja hälytystoimintayksikössä työskentelevä poliisiylitarkastaja Esko Ruokonen suhtautuu kuitenkin skeptisesti sokkivalistuksen apuun.

- Sokkivalistusta on kokeiltu ympäri maailmaa, eivätkä vaikutukset ole olleet pysyviä. Henkilö, jolla ei ole kypsyyttä riskien tunnistamiseen, ei pysähdy tällaiseen. He kokevat olevansa niin hyviä kuljettaja, ettei vaara koske heitä, Ruokonen selittää.

Ruokonen viittaa tuoreeseen norjalaiseen tutkimukseen, jonka mukaan käyttäytymistä hallitseva aivolohko kehittyy miehillä jonkin verran naisia hitaammin. Tutkimuksen mukaan riskien tunnistamiskyky paranee miehillä vasta 22-23-vuotiaana.

Ruokonen korostaa, että nuorten liikennekäyttäytyminen on vaikea ongelma, johon ei löydy helppoja ratkaisuja ja patenttilääkkeitä. Valistuksella on kaikesta huolimatta siinä tärkeä rooli.

- Luupäät, joihin ei mikään pure, ovat toivoton ryhmä. Heihin puree vain se, että ajaminen estetään. Valistus vahvistaa liikenneturvallisuuden myönteisiä asenteita niitten keskuudessa, joilla ei ole kovin suuria ongelmia. Ei se ole turhaa, vaikka kovempiakin keinoja pitää löytyä, Ruokonen perustelee.

Parhaat tulokset liikenneturvallisuuden kehittämisessä on saatu nopeusjärjestelmän luomisella ja valvonnalla, ajovalojen käyttöpakolla, tieympäristön pehmentämisellä, tieverkoston parantamisella ja ajoneuvojen turvavälineiden kehittymisellä - edellyttäen tietysti että niitä käytetään.

Lue myös:

    Uusimmat