Liikennerikkomusten virhepisteytys ei saa varauksetonta tukea

Virhepistemallia on kritisoitu muun muassa nykyistä järjestelmää monimutkaisemmaksi.

Liikennerikkomusten virhepistejärjestelmään siirtyminen ei saa varauksetonta kannatusta asiantuntijoilta. Järjestelmässä rikkomukset pisteytettäisiin niiden vakavuuden mukaan, jolloin liikenneturvallisuutta heikentävät teot johtaisivat nykyistä nopeammin ajokieltoon.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi kesäkuussa lausunnot kahdeltakymmeneltä eri asiantuntijataholta. Mukana oli muun muassa poliisin, oikeuslaitoksen ja liikennealan edustajia. Yhteenveto lausunnoista julkaistiin tänään.

Lausunnoissa virhepistemallia kritisoitiin muun muassa nykyistä järjestelmää monimutkaisemmaksi. Sitä pidettiin myös tarpeettomana, sillä rikkomusten vakavuuserot otetaan huomioon jo nykyisin päiväsakkojen lukumäärässä.

Pistemallille löytyi myös kannatusta. Esimerkiksi Helsingin poliisilaitos katsoi, että malli olisi nykykäytäntöä oikeudenmukaisempi. Tukijatkin olivat sitä mieltä, että on selvitettävä vielä runsaasti yksityiskohtia, ennen kuin virhepisteisiin voidaan siirtyä.

Järjestelmää syytä kehittää

Kaikki asiantuntijat kannattivat nykyisen ajokieltojärjestelmän kehittämistä jollain tapaa. Vaikkei pisteisiin siirryttäisikään, voisi järjestelmään lisätä uusia rikkomuksia. Liikkuvan poliisin lausunnon mukaan turvallisuus paranisi, jos ajokieltoja määrätessä otettaisiin huomioon esimerkiksi matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana tai turvavyön käyttämättä jättö.

Asiantuntijat kannattivat myös sitä, että rikkomuksiin syyllistyneille annettaisiin lisää henkilökohtaista palautetta. Esimerkiksi Norjassa kotiin lähetettävästä varoituskirjeestä on saatu hyviä kokemuksia. Muina palautekeinoina mainittiin poliisin puhuttelut ja rikkeitä tehneiden lisäkoulutus.

Liikenne- ja viestintäministeriö päättää hankkeen jatkosta syksyn aikana.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat