Liikenneministeriö: Yksityisyys taattava verkkoviestinnässä

Verkkoviestinnän käyttäjätietoja selvityttänyt liikenneministeriö pitää tärkeänä, että yksityisyyden suojaan on voitava luottaa. Televiestinnän käyttäjästä jää suuri määrä tietoa viestintäverkkoihin. Liikenneministeriön selvitys on Käyttäjätiedot verkkoviestinnässä -niminen julkaisu.

Hiirikäsi

-Kun viestinnän muodot ovat lisääntyneet, on alettu pelätä, että televerkkoihin jäävät käyttöjäljet uhkaavat yksityisyyden suojaa, ministeriöstä muistutetaan.
Ministeriö toivoo selvityksen tiedoista olevan apua, kun valmistellaan televiestinnän yksityisyyden suojaa koskevaa lainsäädäntöä. Epävarmuus yksityisyyden suojan toteutumisesta voi estää tai hidastaa uusien palvelujen ja verkkoliiketoiminnan yleistymistä.

Käyttäjän tietosuojan kannalta epäselvimmät alueet ovat yleisen televerkon ulkopuolella. Digitaalinen viesti kuten sähköposti on helppo avata ja kopioida ilman, että siitä jää mitään näkyvää tai havaittavaa jälkeä. Viestin vastaanottaja saa kerättyä lähettäjästä monenlaista tietoa. Lähettäjä ei myöskään yleensä tiedä, mitä tietosuojaan liittyviä velvollisuuksia on yksityisen verkon ylläpitäjällä.

Yleisimmät viranomaisille tulevat televiestinnän tietosuojatiedustelut liittyvät siihen, mitä esimerkiksi työpaikan lähiverkon ylläpitäjä saa lukea ja voiko hän seurata, millä web-sivuilla on vierailtu, ministeriöstä kerrotaan. Internetin käyttöön liittyy paljon pelkoja, mutta toisaalta se saattaa myös lisätä yksityisyyden suojaa. Internetistä voi kopioida esimerkiksi viranomaisten julkisia asiakirjoja ilman, että tiedon hakijasta jää jälkiä arkistoihin.

Käyttöjäljet ja käyttäjäprofiilit

Käyttöjälkiä jää mm. televiestintäverkkojen solmukohtiin eli esimerkiksi keskuksiin ja palvelimiin. Jäljet liittyvät yleensä viestintäyhteyden yhteydenottoaikaan, kestoon sekä käyttäjän ja vastaanottajan numero- ja osoitetietoihin. Liikenneministeriö muistuttaa, että telepalvelut eivät toimi eikä niistä voida laskuttaa ilman että käyttäjästä kerätään tietoja. Teleyritykset eivät kuitenkaan käytä kuin murto-osan tallennetuista tiedoista, koska yksilöityjen käyttäjätietojen läpikäynti olisi kallista ja työlästä. Nykyiset lait rajoittavat teleyritysten oikeutta luovuttaa tietoja. Teleyritykset käyttävätkin tietoja lähinnä vain omiin tarkoituksiinsa, mm. tilastointiin.

Verkkoviestinnästä kerättyjen tietojen ja niistä tehtyjen käyttäjäprofiilien hyödyntäminen liiketoiminnassa on tulossa houkuttelevammaksi.
-Esimerkiksi usein Kiinaan soittavalle voitaisiin alkaa lähettää mainoksia kiinan kielen kursseista, ministeriö pohtii. Kauppiaat saattavat myös haluta lähettää kolmannen sukupolven matkapuhelinverkoissa asiakkaille videokuvaa päivän tarjouksista.
-Henkilöity palvelu on monesti käyttäjän etu, mutta viranomaisten on varmistettava, ettei tapahdu ylilyöntejä ja että käyttäjän toiveet otetaan huomioon, lisätään ministeriöstä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat