Liikenneministeriö ei kannata muutoksia nopeudenrajoittimiin

Kuorma-autojen nopeudenrajoittimien säätäminen 80 kilometriin tunnissa saattaisi liikenneministeriön mukaan vaikuttaa mm. kuljetuskustannuksiin ja Suomen kilpailukykyyn.

Liikenne- ja viestintäministeriö pitää useimpia Konginkankaan onnettomuuden tutkintalautakunnan suosituksia kannatettavina. Ministeriö ei kuitenkaan ilman lisäselvityksiä lämpene kuorma-autojen nopeudenrajoittimien säätöön 90 kilometrin sijasta 80 kilometriin tunnissa.

Tutkintalautakunta esitti myös koko kuljetusketjulle nykyistä suurempaa vastuuta kuormaamisesta ja aikatauluista. Näistä asioista ministeriössä on tekeillä lakiesitys.

Konginkankaan liikenneturman tutkintalautakunta antoi alkukesästä 21 turvallisuussuositusta, joista 13 oli osoitettu liikenneministeriölle. Ministeriö julkisti lausuntonsa suosituksista tänään.

Tutkintalautakunta suositteli nopeudenrajoittimien säätämistä 80 kilometriin tunnissa, mikä on kuorma-autojen ajoneuvokohtainen enimmäisnopeus. Nopeuden pudotus parantaisi raskaiden kuormien hallittavuutta ja lyhentäisi jarrutusmatkaa.

Liikenneneuvos Matti Roine liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että nopeuden rajoittamisella olisi myönteisiä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Muutokseen liittyy kuitenkin vaikeuksia, jotka edellyttävät vielä laaja selvitystä ja yhteistyötä EU-maiden kanssa. EU-direktiivi sallii nopeudenrajoittimen pitämisen maksimissaan 90 kilometrissä tunnissa. Kansallisen päätöksen ulkopuolelle jäisivät ulkomaiset ajoneuvot. Nopeuden alentamisella voisi olla vaikutuksia myös kuljetuskustannuksiin ja Suomen kilpailukykyyn.

Liikenneluvasta rangaistusväline

Liikenneministeriö yhtyi suositukseen, jonka mukaan kuljetuksiin liittyvistä laittomuuksista tulisi määrätä kuljetusyritykselle ja liikennöitsijälle tuntuvat seuraamukset. Lausunnon mukaan yksi keino olisi liikenneluvan ottaminen pois. Tätä asetta voitaisiin käyttää nykyistä useammin ja tehokkaammin.

Vastuuta ajoneuvon oikeasta kuormaamisesta, kuorman sitomisesta ja ajoaikojen noudattamisesta on tarkoitus siirtää kuljettajan lisäksi sellaiselle henkilölle, joka tosiasiallisesti määrää kuljettajan aikataulusta. Vastuun laajentamista valmisteltiin työryhmässä jo alkukesästä. Työryhmän mietintöön työnantajien edustaja jätti eriävän mielipiteen. Lakiesityksen käsittelyn aikataulu ei ole vielä selvillä.

Konginkankaan onnettomuuden tutkintalautakunnan tavoitteena on viimeistellä loppuraportti lokakuun loppuun mennessä. Paperirekan ja bussin törmäyksessä Äänekosken Konginkankaalla maaliskuussa 2004 kuoli 23 ja loukkaantui 15 ihmistä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat