Liikenneministerin ehdotus uudenlaisesta verotuksesta jakaa mielipiteet

Liikenneministeri ehdottaa, että autoilijoita pitäisi verottaa ajettujen kilometrien mukaan. Kannatatko ajatusta? -kysymys jakaa mielipiteet melko lailla kahtia.

Pieni enemmistö eli 51.4 % ei ole ehdotuksen kannalla. Vastanneista 48.6 % pitää liikenneministerin ehdotusta hyvänä.

MTV3:n nettisivuilla mielipiteensä kertoi lähes 2 000 vastaajaa.

Ajokilometrien verottaminen epäoikeudenmukaista Pohjois-Suomessa

Ehdotuksen hylkäämistä perusteltiin mm. Suomen pitkillä välimatkoilla ja sillä, että moni tarvitsee autoa työssään.

- Ei missään nimessä näin. Se lisäisi vaan autojen mittareiden ruuvaamista. Suomessa on niin pitkät välimatkat töihin ja muuallekin, ettei ajatus todellakaan ole kannattava. Jopa pääkaupunki eudulla on pakko välillä käyttää autoa, varsinkin Espoon keskuksen ja Tikkurilan välisessä liikenteessä, koska julkinen poikittaisliikenne on niin surkea. Ja vuorotyössä käyvien on melkein aina ja joka paikassa käytettävä omaa autoa. Ei tosiaan toimiva ratkaisu. Loppujen lopuksi tämänhetkinen verotus on aika hyvä, jos siihen vaan saadaan ihan tarkat pelisäännöt.

- Pohjois-Suomessa oma auto on pakollinen ja kilometrejä kertyy joka tapauksessa. Täällä joukkoliikenne ei ole vaihtoehto, sillä busseja kulkee lähinnä vain koulujen ollessa auki.

- Jos työajoja ruvetaan verottamaan, niin sama tiällä syrjässä on siirtyö syömään hirven lihhoa. Ei kukkaan huvikseen töissä ajele. Jos me ei ajella, niin suomi koatuu, varsinni kun politiikka on, että toisesta pussista toiseen eli sulle mulle....Ne on koulun käöneitä eikö ne muuta ossoa...

- Johan me vanhalla autolla ajavat ollaan autoveromme maksettu! Kaikki muutokset nykyiseen linjaan aiheuttavat meille tuplaverotuksen. Milläpä säästät rahaa uuteen autoon, jos polttoainevero tai käyttömaksu tuplataan tai triplataan?

- Tarvitsen autoani työajossa. Paljosta huviajelusta voisi jonkinverran verottaa, mutta ei välttämättömästä.

- Meitähän verotetaan jo ajettujen kilometrien mukaan, polttoaineverolla!

- Miten käy sellaisten, jotka matkatyötä tekevät ja tarvitsevat omaa autoa siinä. Miten käy kuljetusalan, jota jatkuvasti rokotetaan raskaasti. Kuljetusala ajetaan konkurssiin ja saadaan veli venäläiset ajamaan autoillaan kotimaan liikennekin. Muutenkin verotetaan autoveron + diesel-veron suhteen kohtuuttomasti suomen kalliilla automarkkinoilla. Ottakaa ulkomaisilta rekoilta poikkiliikenteestä liikennemaksu, sillä useat ajavat vain Suomen tiellä ilman, että edes tankkaavat tässä maassa ja vielä myyvät omia tuotteita verottomana

Tieverkoston kuluttajat maksakoot!

Kannatusta puoltavat perustelivat vastaustaan mm. sillä, että lasku tieverkoston kulumisesta siirtyisi oikeaan osoitteeseen.

- Muutkin verot lasketaan tulojen käytön mukaan, joten olisi ihan kohtuullista, jos autoverossa siirryttäisiin samaan tapaan.

- Ajaminenhan teitä kuluttaa, ei parkkipaikalla seisottaminen.

- Eihän se nyt ole oikein jos eläkeläinen, joka käy kaksi kertaa vikkossa keskustassa asioillaan, joutuu maksamaan saman kuin työssäkäyvä, joka ajaa joka päivä yhteensä 100 km.

- Ihan hyvä idea jos on mahdollista järjestää toimiva systeemi. Siispä maksat siitä mitä ajat!

- Se maksakoon, joka paljon kuluttaa tieverkostoa ja ajaa huvikseen lyhyiä matkoja, vaikka voisi kulkea omin jaloin. Käyttömaksu pitäisi tulla kuitenkin vain pääkaupungiseudulle, jossa on hyvä joukkoliikenne.

- Viimeinkin jotain järkevää. Ihan suoraan tuo ei kuitenkaan mene läpi, koska pitää ottaa huomioon alueelliset erot hinnoittelussa. Lisäksi tulee huomioida ne, jotka käyttävät autoa työvälineenä, rekkakuskit, taksit, jne. Siellä missä on pienimmät välimatkat ja hyvä mahdollisuus joukkoliikenteeseen, korkein verotus ja luonnollisesti matalin veroaste sinne, missä on pitkät välimatkat ja oma auto on lähes välttämätön.

--Se maksaa, joka käyttää. Ehdotuksessa on huomioitu, että on alueita, joilla ei ilman oman auton käyttöä selviä, jolloin maksu olisi pienempi.

Lue myös:

    Uusimmat