Lidlin tulo alensi hintoja Suomessa

Saksalaisen halpaketjun Lidlin tulo Suomen markkinoille on alentanut elintarvikkeiden hintoja. Keskon pääjohtajan Matti Honkalan mukaan kauppakonsernien hintaerot ovat selvästi kaventuneet. Honkala kritisoi voimakkaasti kunnallista kaavoitusta. Hänen mielestään se rajoittaa eniten päivittäistavarakaupan kilpailua.

Keskon pääjohtajan Matti Honkalan mukaan saksalaisen halpaketjun Lidlin tulo Suomen markkinoille on lisännyt hintatietoisuutta ja -kilpailua ja sen myötä myös alentanut hintoja.

-Hintaerot ovat selvästi kaventuneet, pääjohtaja sanoo.

Honkala viittaa ison kauppakonsernin voimaan. K-ryhmän elintarvikekauppiaat ovat yhteensä vain neljännes Lidlista.

- Kun näin iso yritys tulee Suomen markkinoille, se tulee jäädäkseen.

Jos Lidlin tuoma kilpailu on hyödyttänyt kuluttajia, se on vastaavasti vähentänyt elintarvikekauppiaiden tuloja. Suomen elintarvikekaupan suuruus on 11 miljardia euroa. Prosentin muutos hinnoissa merkitsee kauppiaille runsaan miljoonan menetystä tai lisäystä.

"Kunnat rajoittavat kilpailua"

Honkala kritisoi voimakkaasti kunnallista kaavoitusta. Hänen mielestään se rajoittaa eniten päivittäistavarakaupan kilpailua.

Honkalan mukaan on paljon kuntia, jossa kunnan luottamushenkilöt päättävät mikä kaupparyhmä alueelle saa tulla.

-Kuntien tehtävä ei ole jakaa yritysten markkinaosuuksia. Kyllä kaikille tulijoille pitäisi antaa mahdollisuus kilpailla uusista kauppapaikoista, Honkala sanoo STT:n haastattelussa.

Honkala ei halua nimetä mistä kunnista ja mistä kaupparyhmistä on kyse. Kaupan piirissä keskustakuntien on katsottu suosivan S-ryhmää ja vasemmistokuntien Tradekaa. Kaavoituksessa on kuntien välillä Honkalan mukaan suuria eroja.

-On hyviä, aktiivisia kuntia kuten Jyväskylä, jossa luodaan uusia kauppapaikkoja ja annetaan kaikille kaupparyhmille mahdollisuus, Honkala sanoo.

Keskolle kenkiä Brasiliasta

Presidentti Tarja Halosen mukana Brasiliassa ja Chilessä paraikaa vieraileva Honkala on sikäli poikkeus matkan yritysjohtajakaartissa, että Honkalan yritys on ainoa puhdas tuoja. Keskolle tulee Brasiliasta omenoita, appelsiineja, viinirypäleitä, aprikooseja, mangoja. Ei tosin yhtä paljon kuin Euroopasta, koska hedelmät ovat painavia kuljettaa.

Uusia tuontituotteita on harkinnassa. Tällaisia ovat liha, nahkatuotteet ja kengät. Jos Kesko kenkiä alkaisi tuoda, mistään suurista määristä tuskin olisi kyse. Kahvinsa Kesko ostaa Pauligilta, joka puolestaan tuo sitä Brasiliasta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat