Lewis Hamilton ottaa kantaa F1-kalenteriin: miksi tehdä hienoja ratoja köyhiin maihin nollayleisölle?

Jos Lewis Hamilton saisi päättää siitä, mihin F1-kisoja annettaisiin, hän suuntaisi huomionsa enemmän Euroopan ja Amerikan markkinoille kuin kehittyviin maihin, joissa moottoriurheiluperinteet ovat lähes olemattomia.

F1-sarja laajenee vuodesta 2020 lähtien Vietnamiin, kun Hanoin katurata tulee mukaan kalenteriin. Hamilton ei lämpene ajatukselle moottoriurheilukulttuurin viemisestä jälleen uusiin maihin, koska vanhat perinteiset alueet kiehtovat häntä enemmän.

– En tiedä, kuinka tärkeää on kilvanajon kannalta mennä uusiin maihin, kuten tämä, Hamilton toteaa BBC:lle Vietnamista.

– Jos olisi Silverstonen ja Lontoon kisat, se olisi aika siistiä, hän lisää kotimaansa mahdollisuuksista.

Hulppeita ratoja köyhiin maihin

F1 on hakenut 2000-luvulla laajentumista monille idän markkina-alueille: Bahrainiin, Kiinaan, Turkkiin, Singaporeen, Abu Dhabiin, Etelä-Koreaan, Intiaan, Venäjälle ja viimeksi Azerbaidzhaniin.

Näistä Turkki, Intia ja Korea ovat jo aikaa sitten pudonneet kyydistä. Myös 1990-luvulla mukaan tullut Malesia päätti jättää F1:set tänä vuonna.

– Intian kisa oli outo, koska maa oli vielä niin köyhä ja silti meille oli tämä massiivinen, kaunis F1-rata tehty keskelle ei-mitään. Tuntui todella ristiriitaiselta mennä sinne.

– Turkissakin oli kisa, ja tuskin kukaan tuli paikalle. Hieno rata, hieno viikonloppu, mutta kehnosti yleisöä, Hamilton jatkaa.

F1-kisat perinteisten maiden isoihin kaupunkeihin

Hamilton on enemmän kiinnostunut F1-historian merkittävien näyttämöiden säilyttämisestä.

– Meillä on paljon historiaa Englannissa, Saksassa, Italiassa ja nyt myös USA on alkanut kasvaa. Mutta niissä päästään ajamaan vain kerran vuodessa, Hamilton sanoo.

– Jos tämä olisi minun bisnekseni, yrittäisin järjestää enemmän tapahtumia noissa maissa.

– Jos olisi Saksan GP ja lisäksi kisa Berliinissä, se olisi minusta hyvä juttu olla yhteydessä kaupunkeihin, joissa on paljon ihmisiä eikä välttämättä mennä maihin, joissa ei tiedetä niin paljoa formula ykkösistä, hän toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat