Levymyyntiin haetaan potkua vanhan kierrätyksellä

Äänitemyynnin jatkuva alamäki pistää levy-yhtiöt kauppamaan hittiartistiensa vanhaa musiikkia uudestaan.

Jättimäiset useiden levyjen cd-boksit ovat myös yritys vaalia kulttuurihistoriaamme, joka on jäämässä nopeasti kuluvan pintapopin jalkoihin.

Levymyynti on pudonnut meillä neljässä vuodessa 25 prosenttia.

CD-bokseja kokoavan konkarin mukaan alamäkeen on muitakin syitä kuin jatkuvasti hoettu laiton lataaminen netistä.

- Jos nurkassa voivotellaan ja sanotaan, että levyt eivät myy ja asiakkaissa on syy, niin eihän mikään tuote mene silloin kaupaksi, sanoo Provisual Oy:n vastaava tuottaja Cyde Hyttinen.

- Välillä oli kopiosuojauksia. Levyt toimivat joissain laitteissa ja joissain ei. Asiakas rukka on ihan sekaisin, missä toimii ja missä ei.

Hyttisen mielestä levy-yhtiöt heräsivät verkkobisnekseen pahasti myöhässä. Legendaarisen Poko Rekordsin pomo kiistää, että alamäki olisi vain yhtiöiden syytä.

- Latausostokset ovat meillä musiikkikaupasta kuusi prosenttia. Kypsempi yleisö haluaa yhä kannetkin, ja niitä nyt vasta tarjotaankin, sanoo Poko Rekordsin toimitusjohtaja Epe Helenius.

Entä kuinka monta kertaa voidaan myydä Eppu Normaalin tuotanto? 80-luvun suomirock uudestaan ja uudestaan.

- Emme ole sillä tavalla miettineet, että kuinka moneen kertaan. Jos ajatellaan boksituotantoa, me yritämme tehdä niistä mahdollisimman hyviä. Että ne antavat ihmisille jotain. Sellaisellekin, jolla osa siitä tuotannosta on jo olemassa.

Tämä työ onkin tekijöilleen kulttuurihistorian vastaiskua pintapopille.

Katso Kari Pyrhösen juttu

Lue myös:

    Uusimmat