Mainos

Levykauppa murroksessa, netti ja piraatit vievät ostajat

Internet ja piraattilevyt ovat katkaisseet äänitekaupan kasvun Suomessa. Levykauppa elää vahvaa murroskautta. Vaikka suomalaiskuluttajat ovat entistäkin kiinnostuneempia musiikista, kääntyi äänitemyynti viime vuonna laskuun.

Esa-Pekka Salosen Sibelius-levytys on myynyt kultaa Suomessa

Kevyen musiikin konkari Ressu Redford työstää studiossa uransa kolmattatoista levyä. Alan epävarmuudesta huolimatta pitkän linjan artisti jaksaa yrittää.

-Joka vuosi julkaistaan enemmän musiikkia kuin edellisenä vuonna. Kilpailu on kovempaa kuin koskaan ennen, sanoo muusikko/tuottaja Ressu Redford. Julkaisutahdin kiihtymisestä huolimatta levykauppa takkuaa. Jo edellisvuonna kasvu tyssäsi, nyt suunta oli jo viitisen prosenttia alaspäin. Levyjä myytiin liki miljoona vähemmän kuin vuonna -98.

Virolaisten piraattilevyjen ohella osuuksia vei Internet, josta musiikki yhä useammin haetaan. Uusi tekniikka on alan suuri haaste, sillä parin vuoden päästä arviolta jo viidennes kokonaiskaupasta käy sähköisesti.

-Tietoa siirtävä nettitekniikka on tällä hetkellä nimenomaan luvattomien palvelimien käytössä. Mutta kyllä koko laillinen toimiala etsii ratkaisuja, joilla musiikin sähköinen kauppa vastikkeellisesti ja turvallisesti voidaan aloittaa, kertoo toiminnanjohtaja Arto Alaspää Ääni- ja kuvatallennetuottajista.

Levybisneksessä jyräävät kansainväliset merkit, muille jää vain ohut siivu kokonaisuudesta. Äänitekaupan kappalemyynnissä suurin oli Warner, Universal tosin kiilasi markoilla mitattuna ohi. Warner ja EMI sulautuivat tammikuussa, yhdessä ne nappaavat liki kolmanneksen kokonaismarkkinoista. Alan edusjärjestön mukaan levyjen hintataso on Suomessa kohdallaan, jopa laskeva. Tämä ei kuitenkaan myyntiluvuissa näy.

-Me ollaan länsimaisessa vertailussa melko alhaisen ostoaktiviteetin maa. Meillä jostain syystä ollaan valmiit käyttämään noin puolet vähemmän rahaa kuin esim. Tanskassa äänitteiden ostamiseen, sanoo Arto Alaspää.

Levykaupan hyvä uutinen on se, että kotimaisuus on voimissaan. Samalla kun HIMin ja Bomfunkin myötä tehdään nimeä maailmalla, liki joka toinen viime vuonna myyty äänite oli suomalaista tuotantoa.
(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.