Leveäkaistateiden verkosto ei enää laajene. Tiehallinnon tavoitteena on parantaa turvallisuutta rakentamalla keskikaiteita ja ohituskaistoja päätieverkolle, eikä suunnittele uusia leveäkaistateitä. Leveäkaistateillä on nokkakolarien vaara, koska niillä ei ole keskikaiteita.
- Leveäkaistatiet ovat jäämässä historiaan uusilla tieosuuksilla. Ne eivät paranna kaksikaistaisen tieverkon turvallisuutta, tieinsinööri Päivi Nuutinen Tiehallinnosta sanoo.
Tiehallinto innostui 1990-luvun alussa leveäkaistateistä, kun mietittiin kaksikaistaisten teiden turvallisuutta. Tavoitteena oli lisätä myös liikenteen sujuvuutta. Jonoja kertyy leveäkaistateillä vähemmän, mutta onnettomuudet eivät ole vähentyneet.
- Turvallisuustaso on sama kuin kapeammilla kaksikaistaisilla teillä. Turvallisuus ei ole huonompi, mutta ei parempikaan, Nuutinen kertoo.
Opasteilla ei mitään tehoa
Tiehallinto on saanut palautetta, ettei leveäkaistatiellä osata ajaa oikein. Lähinnä se koetaan ongelmaksi, että ajetaan lähellä keskiviivaa. Leveäkaistateillä pätevät samat liikennesäännöt kuin muillakin kaksikaistaisilla väylillä, eli ajetaan oikeassa reunassa.
Tiehallinto on pystyttänyt joillekin leveätieosuuksille opasteita, joissa kehotetaan ajamaan oikeassa reunassa. Tulos ei ollut toivottu.
- Tutkimme merkin vaikutusta ja totesimme, ettei sillä ole vaikutusta ajokäyttäytymiseen, Nuutinen sanoo.
Leveäkaistateitä on kritisoitu myös siitä, että ne innostaisivat holtittomiin ohituksiin. Tiehallinnon tutkimukset eivät tue väitteitä, vaan kyseessä ovat yksittäiset tapaukset.
Leveäkaistateitä 120 kilometriä
Ruotsin mallin mukaan rakennetut leveäkaistatiet ovat Suomessa harvinaisia, sillä niitä on vain 120 kilometriä. Leveäkaistatien ajokaistat ovat 5,25-5,5 metriä leveät, joten kaistalle mahtuu kaksi henkilöautoa rinnakkain. Normaalin kaksikaistaisen tien kaistojen leveys on 3,5-3,75 metriä.
Uusin ja pisin leveäkaistatie on välillä Koskenkylä-Kouvola. Vuonna 2004 valmistunut tieosuus on 54 kilometriä pitkä.
Leveäkaistateitä on myös Kouvolan ja Lappeenrannan välillä, Turun lähellä sekä tieosuuksilla Koskenkylä-Loviisa ja Lahti-Uusikylä. Suomen ensimmäinen leveäkaistatie valmistui 1993 Oulun pohjoispuolelle.
(MTV3-STT)
Uusimmat
-
06:38
Kallisarvoinen romahdus: Liverpool hävisi taas
-
06:33
Trumpin liittolaisia vastaan nostettu syytteitä vaalijuonittelusta
-
06:31
Nettideittailija, tämä ominaisuus kannattaa poistaa käytöstä iPhonessa
-
06:28
Vauva löysi äidin mielialalääkkeet ja joutui viikoksi hengityskoneeseen – valehtelu pahensi hengenvaaraa
-
06:24
Raju tulipalo Kokemäellä – koira kuoli, asukkaat sairaalaan
-
06:20
NHL-luotsi sai potkut
-
06:15
Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia: "Tämä ei meille käy"
-
06:06
MTV seuraa tulospäivää: Metan tulos yli kaksinkertaistui
-
06:00
Lasten ja nuorten väkivaltarikoksissa hurja kasvu – uhreissa uusi huolestuttava piirre
-
05:55
Juhamatti Aaltonen jakoi kritiikkiä joukkuekaverin tökeröstä teosta – "Riski, en pääse pään sisään"
-
05:50
Pitäisikö rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa laskea? Näin suomalaiset vastasivat USU-gallupissa
-
05:41
Boeing-kone jälleen pelottavassa vaaratilanteessa: Rengas irtosi kiitoradalla
-
05:25
Uutta tietoa Tukholman hyökkäyksestä – naamioituneet epäillyt karussa
-
05:14
Trumpin kuuleminen alkaa korkeimmassa oikeudessa – tästä on kyse
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
Lataa lisää