Lentoyhtiöt kaatuvat pian valtion syliin

Islannista muualle Eurooppaan levinneellä on tuhkapilvellä ja siitä seuranneella lentokiellolla on monia seurauksia. Lentoyhtiöille taloudelliset vaikutukset voivat olla kohtalokkaita, mutta myös muut alat joutuvat kärsimään tilanteesta.

- Vaikutukset tulevat luonnollisesti olemaan kielteiset, mutta kokonaiskuvaa on vielä tässä vaiheessa mahdoton hahmottaa. Myönteisiäkin vaikutuksia toki tulee, esimerkiksi maantieliikenteelle, mutta jo Suomenkin kohdalla puhutaan kymmenien miljoonien tappioista, arvioi Elinkeinoelämän Keskusliiton pääekonomisti Jussi Mustonen.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja Jaakko Kiander muistuttaa, että kriisi iskee ensimmäisenä lentoyhtiöihin. Lentoyhtiöt ovat hyvin heikosti kannattavia yhtiöitä kaikkialla.

- Jos tämä tilanne kestää yli viikon, niin lentoyhtiöt tarvitsevat todennäköisesti valtion apua. Toinen kriittinen ala on matkailu, ja erityisesti matkailumaille, kuten Espanjalle ja Kreikalle, tämä on iso juttu.

Kiander arvioi, että jos tilanne pysyy tällaisena yli viikon, vaikuttaa se ainakin yhden kuukauden bruttokansantuotelukuihin kaikissa maissa.

- Pitkittyessään se vaikuttaa ensin neljännesvuosilukuihin ja sen jälkeen sillä on ainakin useiden prosentinkymmenysten vaikutuksia bruttokansantuotteeseen. Ne eivät ole välttämättä dramaattisia kokonaisuuden kannalta, mutta toimialojen kannalta ne ovat dramaattisia.

Mustonen huomauttaa, että erityisesti Kreikalle tilanne on erittäin vaikea, ja sitä kautta vaikeudet heijastuvat myös muuhun Eurooppaan.

Valtiot joutuvat pelastamaan yhtiöitä

Jo nyt suurten eurooppalaisten lentoyhtiöiden johtajat ovat osallistuneet lentorajoituskeskusteluun hyvin kovasanaisesti. Moni yhtiö kritisoi perusteita, joilla totaalinen lentokielto asetettiin koko Eurooppaan.

- Jos viranomaiset yrittävät pitää lentokieltoa pidempään päällä, alkaa varmasti valtava paine lentoyhtiöiden puolelta. Lentoliikenne on niin tärkeä modernille taloudelle ja tietysti myös lentoyhtiöille itselleen.

Kiander sanoo, että lentoyhtiöt ovat pian oikeutettuja pyytämään apua valtiolta.

- Jos valtio kieltää lentämisen ja yhtiöt joutuvat sen takia konkurssin partaalle, mennään siihen, että valtiot joutuvat pelastamaan yhtiöt. Ei niitä voida ajaa luonnonmullistusten takia konkurssiin.

Kiander arvioi, että keskustelut alkavat, jos lentokielto kestää yli viikon. Islannin purkaus alkoi viime keskiviikkona.

Taloudessa tapahtuu korjaavia muutoksia

Islannin purkauksen tulevaisuutta on mahdoton ennustaa, ja sen arvioidaan kestävän päivistä kuukausiin. Jos tuhkaesiintymä pysyttelee Euroopan päällä kuukausia, voi eurooppalaisia yhtiöitä uhata konkurssiaalto.

- Yksittäisille yrityksille tämä voi olla se viimeinen kivi, joka ne kaataa, Elinkeinoelämän Keskusliiton pääekonomisti Jussi Mustonen huomauttaa.

- Tosin jos tästä tulee pidempiaikainen ongelma, niin toki markkinatalous etsii uusia kanavia ratkaisuiksi. Lentorahti siirtyy meri- ja maarahdiksi, kaukomatkailu muuttuu lähimatkailuksi, keksitään uutta kokoustekniikkaa. Taloudessa tapahtuu varmasti korjaavia muutoksia.

Esimerkiksi Suomen euroedustajat eivät lentokiellon takia pääse kokoustamaan Brysseliin. EU-päätöksenteko saattaakin siirtyä toistaiseksi telekonferenssien varaan.

- Tämä on EU:lle ennennäkemätön tilanne, Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja Jaakko Kiander sanoo.

Katso pääekonomisti Jussi Mustosen ja johtaja Jaakko Kianderin haastattelu (Huomenta Suomi 19.4.2010)

Lue myös:

    Uusimmat