Lentoyhtiöt: Häirikkö kuriin vaikka penkkiin sitomalla

Häiritsevästi käyttäytyviä ihmisiä on aina lennoilla ollut ja todennäköisesti heitä tulee aina olemaankin, mutta suomalaisten käyttämillä reiteillä tilanne ei ole mennyt huonompaan suuntaan - päinvastoin.

Iltalehti kertoi viikonloppuna naiskaksikosta, joka häiriköi muita matkustajia Thaimaan-lennolla. Naiset joivat kymmentuntisen lennon aikana omia alkoholijuomiaan, he eivät suostuneet käyttämään turvavöitä eivätkä hetkahtaneet henkilökunnan varoituksista.

Kyseessä oli Finnairin lento, mutta yhtiön turvapäällikkö Kaarlo Karvosen mukaan kyse on poikkeustapauksesta. Kaiken kaikkiaan häiriötilanteet Finnairin lennoilla ovat vähentyneet.

— Me pidämme tällaisista tapauksista tilastoa hyvinkin tarkkaan ja kirjaamme ylös myös lievemmät tapaukset. Viime vuoden tilasto osoittaa, että häiriökäyttäytyminen lennoilla on laskenut noin 25 prosenttia, eli muille asiakkaille häiriötä aiheuttavia tapauksia oli noin 50.

Blue1:n turvallisuuspäällikkö Tom Christidesin mukaan häiriökäyttäytymisten määrässä ei ole tapahtunut suuria muutoksia suuntaan eikä toiseen.

— Häiriköintiä on lennoillamme onneksi melko vähän, mutta silloin tällöin sopimattomasti käyttäytyviä matkustajia on myös meidän koneissamme. Meillä on nollatoleranssi - häiriköimiseen lasketaan kaikki se, mikä häiritsee muita matkustajia.

Häirikön profiiliin kuuluu runsas alkoholinkäyttö

Finnairin mukaan häiriökäytöksen vähenemiseen ei ole yhtä tiettyä syytä.

— Yksi syy on kuitenkin varmasti asennemuutos lentomatkustamiseen. Ymmärretään, että se on turvallisuuden kannalta herkempi väline kuin moni muu, Karvonen arvelee.

Varsinaista "häirikköprofiilia" ei kumpikaan turvapäälliköistä halua tehdä - häiriökäyttäytyjä voi olla niin nainen kuin mies.

Yhdestä asiasta ei kuitenkaan ole epäilystäkään - alkoholi on hyvin usein häiriötapausten taustalla.

— Ongelmia voi tulla varsinkin silloin, jos mukana on vielä lääkkeitä. Lisäksi moni voi kokea lentomatkustamisen useine turvatarkastuksineen stressaavana, mikä voi lisätä taipumusta häiriköintiin, sanoo Blue1:n Christides.

Matkakohde sen sijaan ei vaikuta häiriköimisen esiintymiseen.

— Se on oikeastaan sattuman kauppaa, mille lennolle häirikkö sattuu osumaan. Tapaukset voidaan suhteuttaa matkustajamääriin - niillä reiteillä, joilla on eniten matkustajia, on myös eniten häiriökäyttäytymistä, Finnairin Karvonen kertoo.

Jos muu ei auta, voidaan ottaa voimakeinot käyttöön

Finnairin turvapäällikkö painottaa, että työtä häiriö- ja vaaratilanteiden ehkäisemiseksi tehdään jo kentällä, ennen lentoa.

— Kenttätyöntekijät pyrkivät ehkäisemään mahdollisten häiriökäyttäytyjien pääsyä lennolle. Vahva humalatila ja aggressiivinen käytös ovat tällaisia tekijöitä, Karvonen sanoo.

— Monen alkoholin vaikutuksen alaisena olevan matka tyssää viimeistään lähtöportille. Tosin myös matkustamohenkilökunta katsoo ihmisten kuntoa samalla kun tervehtivät koneeseen astuvia matkustajia, kertoo Blue1:n Christides.

Myös matkustamohenkilökuntaa koulutetaan kaikenlaisten ongelmatilanteiden varalle jatkuvasti.

— Aluksi tilannetta pyritään rauhoittamaan asiakaspalvelukeinoin. Häiriötä aiheuttavalle henkilölle puhutaan tai hänet siirretään muualle istumaan, jos se on mahdollista, Finnairin Karvonen sanoo.

— Jos on pakko, voidaan käyttää myös voimakeinoja. Kaveri voidaan pahimmassa tapauksessa sitoa istumaan, mikä ei tietenkään ole aina mahdollista tai helppoa, Blue1:n turvallisuuspäällikkö Christides kertoo.

Jos matkustaja jättää noudattamatta henkilökunnan ohjeita ja määräyksiä, voidaan puhua ilmailurikkomuksesta. Tästä on yleensä seurauksena sakkoja. Lentoyhtiöllä on myös oikeus evätä kyseisen henkilön pääsy lentokoneeseen, jos on näytettävissä, että hänen käyttäytymisestään on aiheutunut tai voi aiheutua vaaraa.

Thaimaan-lennolla rellestäneitä naisia uhkaa ainakin parinkymmenen päiväsakon rangaistusvaatimus.

Välilasku on viimeinen keino

Blue1:n turvallisuuspäällikön tiedossa ei ole yhtään tapausta, jossa lentokone olisi joutunut laskeutumaan häiritsevästi käyttäytyvän matkustajan takia.

— Tosin olemme joskus joutuneet kääntymään ennen kiitorataa takaisin, kun joku on aloittanut häiriköinnin. Joskus myös poliisi on odottanut kentällä häiriköivän matkustajan takia, Christides kertoo.

Vaikka henkilö häiritsisi muita matkustajia ja muut kokisivat tilanteen jopa uhkaavaksi, lentokoneen henkilökunta voi jatkaa lentoa.

— Tilanteen täytyy olla jo todella vakava, ennen kuin kapteeni päättää tehdä välilaskun ja poistaa matkustajan kesken lennon. Esimerkiksi jo mainitulla Thaimaan-lennolla henkilökuntamme toimi täysin oikein, vaikka humalaisia naisia ei poistettukaan koneesta, Finnairin Karvonen sanoo.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat