Lentoyhtiöille yhä enemmän korvausvaateita

Lentokoneiden myöhästely, koneiden ylivaraukset ja pitkä odottelu kentällä aiheuttaa harmia monelle matkustajalle. Suurten kansainvälisten lentokenttien arkipäivään kuuluvat kielteiset ilmiöt yllyttävät nykyään yhä useampia matkustajia vaatimaan lentoyhtiöltä korvauksia.

Finnair DC-10


-Matkustajien vaatimukset ovat lisääntyneet ja ne ovat muuttuneet viime vuosina voimakkaammiksi. Osa matkustajista tiedostaa hyvin oikeutensa ja osaa vaatia korvauksia lentoyhtiöltä, kertoo Finnairin asiakaspalvelupäällikkö Tomi Romano. EU:n lainsäädännön mukaan lentomatkustaja voi saada korvauksia ylivaraustilanteissa. Kansainväliset lentoyhtiöt eivät kuljetusehtojensa mukaan kuitenkaan takaa aikataulujaan. Muutaman tunnin odotuksesta on siis turha vaatia rahaa tai hyvitystä. Lentoyhtiön velvollisuuksiin kuuluu tiedottaa matkustajille mahdollisista korvauksista. -Monet Euroopan lentoyhtiöt huolehtivat asiakkaidensa pysyvyydestä korvaamalla lisäkustannukset. On kuitenkin monia maita ja lentoyhtiöitä, joissa korvausten saaminen voi olla hieman vaikeampaa, Romano kuvailee.

Reittilentojen myöhästellessä ei saa korvauksia

Vaikka lentokoneiden myöhästely on melko yleistä, matkustajan täytyy saapua kentälle viimeistään ennalta määrättynä aikana, yleensä tuntia ennen lähtöä. -Lentojen myöhästelyyn ja aikataulujen muutoksiin vaikuttaa lentoliikenteen alttius monille häiriötekijöille. Sellaisia ovat esimerkiksi sääolot, ilmatilojen ruuhkautumiset, lennonjohdon aiheuttamat rajoitukset ja tekniset viat, Romano sanoo. Lennon viivästyessä yli kymmenen tuntia on lomalennolla matkustavalla valmismatkalain mukaan oikeus vaatia korvauksia matkanjärjestäjältä. Reittilennolla kulkeva ei kuitenkaan voi anoa korvauksia menetetystä ajasta tai aiheutuneesta haitasta. Euroopan lentoyhtiöiden käytäntönä on, että pitkän viivästyksen sattuessa yhtiö tarjoaa matkustajille syömistä, maksaa yöpymisen ja järjestää uudet jatkoyhteydet.

Matkalaukun viivästyessä tai kadotessa lentoyhtiön on maksettava korvauksina matkalaukun painon mukaan 130 markkaa kilolta. Kotimaan lennoilla korvaukset ovat suurempia. Jos matkustaja ei saa matkalaukkua heti vieraalle paikkakunnalle saavuttuaan, voi lentoyhtiöltä saada korvauksia välttämättömien tarvikkeiden ostoon.

Ylivaraustilanteissa saa korvauksia

Lähes kaikki lentoyhtiöt ylivaraavat varsinkin sesonkiaikana koneitaan. Yhdelle lennolle otetaan siis enemmän matkustajia kuin koneessa on paikkoja. Vaikka ylivaraustilanteessa lennolta poisjäämistä suositellaan ensin vapaaehtoisille, saattaa siitä aiheutua harmia matkustajille. Sen vuoksi lentoyhtiö joutuu EU:n lainsäädännön mukaan maksamaan korvauksia ylivaraustilanteessa. Kun matkustaja joutuu ylivarauksen vuoksi jäämään matkalta, lentoyhtiön on suunniteltava matkustajan reitti uudestaan. Yhtiö vastaa kaikista koituvista lisäkustannuksista, kunnes matkustaja on kuljetettu lentolipun osoittamalle kentälle. Lisäksi matkustaja saa 500-2000 markan suuruisen korvauksen, reitin pituudesta ja viiveestä riippuen.

Myöhästymisistä, ylivarauksista tai muista syistä korvauksia vaativa tai niihin tyytymätön voi lentoyhtiön kieltäydyttyä maksamasta kääntyä esimerkiksi kuluttajavalituslautakunnan puoleen. -Kuluttajavalituslautakunta tekee vain suosituksia, jotka eivät ole lentoyhtiöille pakottavaa lainsäädäntöä. Lisäksi suositukset poikkeavat vain harvoin siitä, mitä lentoyhtiö oli jo aiemmin tehnyt, Romano kertoo.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat