Lentomatkustaja voi joutua maksamaan matkatavaroista tai lihavuudesta

Halpalentoyhtiöistä tutut lisämaksut tekevät tuloaan myös perinteisiin lentoyhtiöihin. Tappioita tekevät lentoyhtiöt hakevat lisätuloja muun muassa maksullisesta tarjoilusta ja jatkossa ehkä myös matkatavaroista.

Esimerkiksi Air France-KLM ryhtyy perimään lisämaksua lihavilta matkustajilta, jotka tarvitsevat kaksi istuinta.

- Lisämaksu ei eroa siitä, mitä muut isot yhtiöt tekevät. Jos ihmiset haluavat enemmän tilaa, heidän pitää saada enemmän tilaa. Se lisää myös muiden mukavuutta, perustelee Air France KLM:n Pohjois.Euroopan johtaja Welmer Blom.

Suomalainen Finnair on hakenut lisätuloja muun muassa sillä, että Euroopan-lentojen alkoholitarjoilu muuttui vuoden alussa maksulliseksi turistiluokassa. Finnair harkitsee lisämaksua myös ruumaan menevistä matkatavaroista, mutta päätöksiä ei ole vielä tehty.

Toinen suomalaisyhtiö BlueOne sijoittuu perinteisten yhtiöiden ja halpalentoyhtiöiden välimaastoon: turistiluokassa sämpyläkin maksaa.

- Koneen sisällä on maksullinen palvelu valinnan mukaan, mutta muut peruspalvelut - kuten matkatavarat ja lähtöselvitys - kuuluvat lipun hintaan, sanoo Blue1:n kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

Polttoaineen raju kallistuminen nostaa puolestaan lentolippujen hintoja. Esimerkiksi Finnairin polttoainemaksu nousee ensi viikolla kotimaan ja Euroopan lennoilla kaksi euroa ja kaukolennoilla seitsemän euroa suuntaansa.

Samalla kun perinteiset lentoyhtiöt suunnittelevat uusia lisämaksuja, halpalentoyhtiöiden suosio kasvaa Suomessa. Tällä hetkellä jo joka kymmenes matkustaja valitsee halpalennon.

Katso Jussi Kärjen juttu

Lue myös:

    Uusimmat