Lentoemännät avainasemassa matkustajien pelastamisessa

Turkish Airlinesin Boeing 737-800 - lentokone syöksyi maahan eilen yrittäessään laskeutua Schipolin lentokentälle Amsterdamissa. Kuva: Epa

Matkustajahenkilökunnan ammattitaito on avainasemassa matkustajien selviämisessä hengissä lentokoneturmasta, sanoo Ilmailuhallituksen lentotoiminnan apulaisjohtaja Eero Kausalainen.

Henkilökunnan osaaminen on noussut esiin alkuvuoden aikana sattuneissa kahdessa lentoturmassa, joissa suurin osa matkustajista on selvinnyt hengissä. Esimerkiksi Hudson-jokeen tammikuussa pudonneessa koneessa suurin osa matkustajista pääsi miehistön avustuksella kiipeämään koneen siiville, mistä heidät poimittiin pelastusaluksiin.

- Tällaisessa tapauksessa, kun ainakin valokuvien perusteella kone on ollut melko ehjän näköinen, niin siellä on ihmiset olleet toimintakykyisiä. On kuitenkin ollut tärkeää saada henkilöt nopeasti pois koneesta ja se on avainasia, että henkilöstö on hyvin koulutettu, he pystyvät ottamaan sen tilanteen johtoonsa ja johtamaan matkustajat ulos. Matkustajahenkilökunnan tehtävä viranomais- ja lentoturvallisuusnäkökulmasta on nimenomaan lentoturvallisuustehtävä, sanoo Kausalainen.

Kausalainen jatkaa, että matkustamohenkilökunnan ammattitaito voi pelastaa ihmishenkiä, vaikkei matkustaja tietäisi, miten turmassa tulisi toimia.

- En pysty täsmällisesti sanomaan, kuinka suuri merkitys koneessa annettavilla turvallisuusohjeilla matkustajille on. Itse ajattelen kuitenkin niin, että se on se matkustajahenkilökunta ja heidän osaaminen ja ammattitaito, mitkä ovat pelastumisessa keskeisellä sijalla.

Lentokoneet on lähtökohtaisesti suunniteltu niin, että ne voidaan tyhjentää nopeasti.

- Kun liikennelentokone hyväksytään matkustajakäyttöön, sen suunnittelukriteerinä on ilmassa pysymisen lisäksi se, että matkustajat voidaan evakuoida sieltä turvallisesti mahdollisessa onnettomuus- tai vaaratilanteessa. Siihen liittyen koneen tulee olla suunniteltu siten, että se pystytään evakuoimaan nopeasti. Se myös testataan niin, että 90 sekunnin aikana kone pitää voida tyhjentää matkustajista ja vielä niin, että tässä testauksessa on vain puolet hätäuloskäytävistä käytössä. Tämä testaus tehdään osana lentokoneen tyyppihyväksyntää ja sen tarkoituksena on helpottaa vaikeassa tilanteessa koneesta poistumista, kuvaa Kausalainen.

Suomalaiset tuntuvat Kausalaisen mukaan osaavan lentoturvallisuus säännöt hyvin.

- Omat havaintoni matkustamon puolella ovat melkoisen hyviä, että matkustajat istuvat kiltisti vyöt kiinnitettyinä. Oikeastaan poikkeama taitaa olla siinä, kun lentokone on jo laskeutunut ja kone rullaa kohti lentoasemarakennusta ja siinä vaiheessa jo hätäisimmän lähtevät pomppimaan, vaikka lentokone vielä liikkuu.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat