Leluyhdistys: Kehittävien lelujen markkinoinnissa ei ongelmaa

Monia leluja ja pelejä mainostetaan nykyään erilaisia taitoja kehittävinä. Tällaisessa markkinoinnissa ei Suomen Leluyhdistyksen puheenjohtajan Ria Sandströmin mielestä ole mitään väärää. Hänen mielestään leluissa ja peleissä on tänä päivänä erittäin hyvin kerrottu, mitä taitoja ne missäkin ikäluokassa kehittävät. Leluissa on lisäksi selkeät merkinnät siitä, mille ikäryhmille ne on tarkoitettu.

- En myöskään usko, että tällaisia erilaisia taitoja kehittäviä leluja olisi mitenkään poikkeuksellisen paljon nyt markkinoilla, sanoo Sandström.

Sandström ihmetteleekin Suomen Leluyhdistyksen pelitoimikunnan puheenjohtajan Linda Bremerin näkemystä asiassa. Bremer sanoi STT:n haastattelussa, että viime vuosina on ollut vallalla trendi, että valmistajilta tulee leluja sellaiselta linjalta kuin "educational toy". Bremerin mielestä on kyseenalaista, mikä näistä leluista minkäkin verran opettaa pelaajaa. Hänen mukaansa markkinoilla on paljon sellaisia leluja, joiden kehittävyyttä ei ole mitenkään testattu.

Puheenjohtaja Ria Sandström Leluyhdistyksestä painottaa, ettei lelujen markkinoinnissa ei ole mitään ongelmallista.

- En usko, että tämä asia on mikään ongelma kenellekään. Lelujen ja pelien mainostaminen on mielestäni korkealla tasolla Suomessa, puolustaa Sandström.

Kuluttajavirasto ei ole saanut leluista ilmoituksia

Vaikuttaa siltä, ettei kehittävien tai opettavien lelujen markkinointi ole myöskään kuluttajille ongelma. Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänäsen mukaan Kuluttajaviraston tietoon ei ole tullut ilmoituksia kehittävien lelujen harhaanjohtavasta markkinoinnista.

- Me emme ole saaneet kuluttajilta tiedotuksia tai valituksia tällaisista leluista. Kuluttajan on varmasti vaikea todistaa jonkin lelun opetuksellista vaikutusta tai sitä, että lelu ei ole kehittänyt lasta siten kuin sitä on markkinoitu, sanoo Väänänen.

Väänäsen mukaan lelujen mainostaminen tiettyä taitoa kehittävänä on tietenkin lainvastaista, jos ei sitä kyetä testen tai tutkimuksin osoittamaan.

- Jos lelua mainostetaan jotakin taitoa kehittävänä, siitä pitää olla tutkimustietoa olemassa. Eli jos annetaan jokin konkreettinen markkinoinitiväite tai lupaus tuotteesta, edellyttää se myös näyttöä, sillä muuten markkinointi on harhaanjohtavaa tai totuudenvastaista, painottaa Väänänen.

Väänänen kehottaakin kuluttajia tutkimaan leluissa olevien väitteiden taustoja.

- Esimerkiksi jos pelin sanotaan kehittävän vaikkapa matemaattisia kykyjä, silloin tutkimusnäyttöä pitäisi jo löytyä, kertoo Väänänen.

Kuluttajavirasto voi puuttua mainontaan, jos konkreettiselle tosiasiaväitteelle ei löydy tueksi tutkimustietoa. Väänäsen mukaan Kuluttajavirasto haluaa ensin selvittää, onko kyse laajemmasta ongelmasta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat