Lehtien irtonumeromyynnissä ruokabuumi – porno ei kannata

Lehtien irtonumeromyynnissä on selkeitä suuntauksia eri aihealueiden välillä. Lehtipisteen kaupallisten toimintojen johtajan Marjut Rajalan mukaan esimerkiksi asumista ja puutarhanhoitoa käsittelevien lehtien myynti oli viime vuonna vahvassa kasvussa.

– Aihealueen kotimaisten lehtien myynti kasvoi 7,3 prosenttia, Rajala kertoo.

Hänen mukaansa kasvu on trendinomaista. Asumisen ja puutarhanhoidon ohella suosiossa paistattelevat ruoka- ja leivontalehdet. Viime vuonna myynti lisääntyi peräti 41 prosenttia. Myös sanaristikkolehtien suosio jatkoi kasvuaan.

Laskevaan kierteeseen ovat sen sijaan joutuneet ilmoitus- ja seksilehdet. Rajala arvioi, että syynä on ilmoittelun ja eroottisen tarjonnan siirtyminen internetiin.

Iltapäivälehtien suosio lasketteli alamäkeä

-Lehtiä myytiin viime vuonna 220 miljoonalla eurolla (-5,9 % toissa vuoteen verrattuna).

-Iltapäivä- ja aamulehtien osuus oli viime vuonna 105 miljoonaa euroa (-8,5 %). Iltapäivälehtiä myytiin 99 miljoonalla eurolla.

-Kotimaisia aikakauslehtiä meni kaupaksi 70 miljoonalla eurolla (-2,1 %) ja ulkomaisia 17 miljoonalla eurolla (-5,2 %).

-Suurin aikakauslehtiryhmä oli naistenlehdet (-7,9 %). Yleisaikakauslehdet oli toiseksi (+8,5 %) ja ristikkolehdet kolmanneksi suurin ryhmä (+5,6 %).

-Seuraavana olivat asumista ja puutarhanhoitoa koskevat lehdet (+7,3 %). Ruokaa ja juhlia koskevien lehtien osuus nousi voimakkaasti (+41 %).

-Nettitarjonta vaikutti eniten ilmoituslehtien myyntiin (-48,1 %)

-Moottorilehtiä (+6,4 %) ja erotiikkalehtiä (-20,3 %) meni kaupaksi 1-2 miljoonalla eurolla.

-Pienemmistä ryhmistä matkailulehdet (+29,2 %) sekä tv-, elokuva- ja kulttuurilehdet (+40,6) lisäsivät suosiotaan selvästi.

-Sarjakuvia, pokkareita sekä lasten- ja nuorten kirjoja myytiin vähemmän kuin toissa vuonna (-3,3 %).

 

Miesvoittoiselle lukijakunnalle suunnattujen lehtien myynti on muutenkin laskusuunnassa, Poikkeuksena ovat moottorilehdet, joita saattaa lukea myös lisääntyvä joukko moottoripyörän ostaneita naisia.

Muuten vaihtelu oli viime vuonna sekalaista. Kokonaisuudessaan kotimaisten aikakauslehtien irtonumeromyynti supistui 2,1 prosenttia. Lehtipiste pitää saavutusta hyvänä, kun otetaan huomioon yleinen taloudellinen tilanne ja digitaalisen tarjonnan kasvu.

Sanomalehtien irtonumeromyynti supistui 8,5 prosenttia iltapäivälehtien vuoksi. Aamulehtien myynti kasvoi hieman.

Iltapäivälehtien irtonumeromyyntiä rokottaa niiden voimakas panostus digitaalisuuteen. Erityisesti historia-aiheiset liitteet hidastivat kuitenkin myynnin laskua.

– Historia näyttää kiinnostavan yleensäkin, Rajala sanoo.

Aikakauslehdissä kotimaisten yleisaikakauslehtien myynti nousi merkittävästi, mutta vastaavasti naistenlehtien suosio heikkeni tuntuvasti. Aikakauslehtien menekkiin vaikuttaa voimakkaasti uusien ja lakkautettujen lehtien määrä.

Ostetaan ruokakaupoista 

Suomalainen piirre on, että lehdet ostetaan ruokakaupoista. Rajala kertoo, että päivittäistavarakauppojen osuus lehtien myynnistä oli viime vuonna lähes kolme neljäsosaa. 

Kioskien markkinaosuus jäi runsaaseen 13 prosenttiin.

Joulukuun lopussa Lehtipisteen valikoimassa oli 1336 aikakauslehteä, joista suomenkielisiä oli 474. Ulkomaisten lehtien myynti oli viime vuonna yleisesti ottaen laskussa. 

Lue myös:

    Uusimmat