Mainos

Lehti: Suomessa suunniteltu jättilaiva Costa Concordian siirtoon?

Samaan aikaan kun Italiassa kiistellään Costa Concordian hylyn purkusatamasta, jatkuu myös väittely hylyn siirrosta: hinatako se vai kuljettaa lastina.

La Rebubbica-lehti kirjoittaa tänään, että maailman ainoa alus, joka pystyisi siirtoon, on raskasnostoalus Dockwise Vanguard. Aluksen on ideoinut Raisiossa toimiva, erikoisalusten suunnitteluun keskittynyt Deltamarin.

– Ajatus on täysin mielenkiintoinen, toteuttamiskelpoinen ja jopa todennäköinen, sanoo Deltamarinin myyntijohtaja Markku Kanerva MTV3 Uutisille.

Siirtoon päästään arviolta ensi vuoden toukokuussa.

Deltamarinin suunnitelema, lajissaan maailman suurin erikoisalus on hollantilaisen Dockwise-varustamon tilaama ja se on valmistunut tänä vuonna. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi öljynporauslauttojen kuljetukseen.

– Käytännössä Costa Concordian siirto tapahtuisi niin, että Vanguard tuotaisiin kelluvan hylyn eteen ja Vanguardin painolastitankkeihin päästettäisiin vettä niin paljon, että sen kansi olisi veden alla. Sitten Costa Concordia hinattaisiin kannen päälle. Kun se olisi paikallaan, Vanguardin tankit tyhjennettäisiin ja alus palaisi kellumaan Costa kyydissään, Kanerva kuvailee vaikeaa operaatiota.

– Totta kai se pitäisi tukea hyvin. Sitten se voidaan siirtää mihin tahansa romuttamoon maailmassa, kunhan reitti suunnitellaan hyvin, hän lisää.

Riitely romuttamosta

Costa Concordian pystyynnosto oli vasta ensimmäinen askel hylyn raivaamisessa.

Alus on saatava kellumaan eli tyhjennettävä vedestä, polttoaineista ja erilaisista muista kemikaaleista.

Purku-urakka on valtava: lehtitietojen mukaan aluksessa on arviolta 75 tuhatta tonnia terästä, 5 tuhatta tonnia putkistoja, tuhat tonnia eristeitä ja kaksi tuhatta tonnia sähkölaitteita. Ennen kuin itse laivaan päästään käsiksi, on se tyhjennettävä kalusteista ja kaikesta irtaimistosta.

Italialaislähteiden mukaan maan omista satamista voisi tulla kyseeseen kolme: Palermo Sisiliassa, Piombino lähellä onnettomuuspaikkaa tai Civitavecchia, niin ikään lähialueella.

Ympäristöministeri Andrea Orlando kannattaa Piombinoa ja aluejohtaja Enrico Rossi tähdentää, ettei hylky saa joutua kehitysmaiden epäilyttäville purkaamoille.

On myös mahdollista, että alus puretaan kahdessa osassa, ensin hinauskuntoon ja sitten lopullisesti purkaamoon. Hylyn omistava Fincantieri-varustamo ei ole vielä julkisesti kertonut kantaansa purkamispaikasta.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.