Lasten laskukyvyssä eroja

Jo kolmivuotiaiden lasten väliltä löytyy suuria eroja matemaattisissa taidoissa. Tuoreen väitöksen mukaan varhaislapsuudessa matemaattista älyä voi ja on syytä kehittää.

Lasten matemaattisessa suuntautumisessa on huomattavia eroja jo kolmen vuoden iässä. Eroja voidaan tasoittaa yllättävin, mutta yksinkertaisin keinoin. Tulokset ilmenevät kasvatustieteiden lisensiaatti Mervi M. Hannulan väitöstutkimisesta, joka tarkastetaan huomenna Turun yliopistossa. Tutkimus on alallaan ensimmäinen maailmassa.

Lapset, jotka kiinnittävät spontaanisti huomionsa lukumääriin kehittyvät matemaattisissa varhaistaidoissa muita lapsia paremmin. Tutkijalle oli yllätys, että lukumääristä ja väreistä kiinnostuneet lapset erottuvat toisistaan jo varhain.

- Jokapäiväisessä elämässään sellainen lapsi katselee ikään kuin silmälasien läpi, että kuinka monta autoa meni, kuinka monta ihmistä tässä nyt seisoo. Joku toinen lapsi taas saattaa samassa tilanteessa voi katsoa sitä, että siinä meni Opel ja Volvo tai punaisia autoja, Hannula kuvaa.

Tutkimukseen liittyvässä kokeilussa huomattiin, kuinka lasten laskutaidot kehittyivät lähes samalle tasolle riippumatta siitä, oliko lapsi matemaattisesti lahjakas vai ei. Tärkeää oli antaa tukea oikealla hetkellä.

- Kolmivuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä kokeiltiin tiettyä, lapsille, 3-vuotiaille sopivia leikkejä. Aikuisten tehtävänä oli tarkkailla, kun lapsi kiinnitti huomiota lukumääriin. Aikuisten piti myös vaihdella lukumääriä. Siinä huomattiin, että harjoittelua pystytään tukemaan jo kolmivuotiailla. Sanoisin siis, että ei se synnynnäinen ero ole kovinkaan välttämättä ratkaiseva, Hannula toteaa.

Kouluiässä matemaattisten yhtälöiden päähän pänttääminen voi viedä vuosia, jos asenne on kielteinen. Tutkimus osoitti, että päiväkodissa taidot opittiin ennätysajassa.

- Meidän kokeilumme oli ainoastaan neljän viikon mittainen, joten aika vähällä voisin sanoa, että tähän asiaan on mahdollista päästä kiinni.

Tutkimus tehtiin lähes 300 lapselle 50 päiväkodissa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat