Lapsille suunnatun ruokamainonnan kielto ei saa kannatusta

EU:n terveys- ja kuluttaja-asioista vastaavan komissaarin Markos Kyprianoun suunnitelmat kieltää kokonaan lapsille suunnattu epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi ei saa kannatusta suomalaisten asiantuntijoiden keskuudessa. Pelisääntöjä markkinoinnin toteuttamiseen sekä yhteistyötä viranomaisten, järjestöjen ja elinkeinon kanssa kuitenkin kaivataan. Lisäksi korostetaan mediakasvatuksen merkitystä lapsen kriittisen ajattelun kehittämiseksi.

Mainonnalla vaikutusta ruokatottumuksiin

Lasten ja nuorten paino-ongelmien syiksi on lueteltu epäterveelliset ruokailutottumukset sekä liikunnan puute. Epäterveellisiin ruokailutottumuksiin vaikuttavat ravitsemus- ja kuluttaja-asiantuntijoiden mukaan elintarvikkeiden markkinointi ja tapa, miten markkinointi on toteutettu.

Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta muistuttaa, että markkinoinnissa tulee noudattaa hyvää tapaa myös lapsille suunnatussa mainonnassa. Lapsi ymmärtää usein mainoksen viestin konkreettisesti, joten esimerkiksi viesti "karkilla saa kavereita" ei ole hyväksyttävä.

Peltosen mukaan myös markkinointikeinoihin on kiinnitettävä huomiota. Myytävän tuotteen on oltava pääosassa, ei oheistuotteet tai pelit, joiden avulla tuotetta myydään. Esimerkiksi internetissä mainonnan tunnistaminen saattaa olla hankalaa.

Peltonen kertoo, että osa yrityksistä on ilahduttavasti selvillä tilanteesta ja haluaa toimia vastuullisesti.
- Vanhemmat ovat huolissaan lapsiensa terveydestä ja viisas mainostaja tajuaa tämän trendin, Peltonen sanoo.

Tilanne Suomessa onkin hänen mukaansa hyvä. Täällä mukana asiaa pohtimassa on koko kenttä.
- Suomella on erinomainen mahdollisuus näyttää, että täällä asia pystytään hoitamaan ilman sääntöjä.

Lapsille suunnattua mainontaa säädellään

Myös Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski muistuttaa, että Suomessa lapsille suunnattu mainonta on jo nykyisin erittäin tarkkaan säädeltyä.
- Kuluttajansuojalakien ja muiden lakien lisäksi mainosala noudattaa itsesääntelyjärjestelmää, jonka pohjana ovat Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ohjeet, kertoo Hanski-Pitkäkoski.

Suomessa ryhdytään lisäksi soveltamaan ICC:n elintarvikemainontaa koskevaa ohjetulkintaa mainonnan kansainvälisistä perussäännöistä.
- Niissä kielletään muun muassa markkinointi, joka mielikuvaelementtien avulla rohkaisee lapsia huonoihin ruokailutottumuksiin, Hanski-Pitkäkoski sanoo.

Lapsille suunnattu elintarvikemarkkinointi oli esillä Helsingissä pidetyssä Vaarallisia herkkuja? -seminaarissa, jonka järjestivät yhteistyössä Kuluttajavirasto, Elintarvikevirasto, Kansanterveyslaitos, Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Opetushallitus.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat