Lapin matkailu empii Aasian markkinoille lähtemistä

Lapin matkailumarkkinoijat eivät ole vielä ilmoittautuneet mukaan ensi toukokuussa Kiinan Shanghaissa avattavaan maailmannäyttelyyn.

Samalla kun muut Pohjoismaat valmistelevat näyttelyosastojaan matkailu edellä, Lapissa mietitään edelleen, mistä esimerkiksi vähenevien brittien tilalle houkuteltaisiin uusia matkailijoita.

Suomen näkyvyyttä Shanghain maailmannäyttelyssä pohjustetaan jo nyt muun muassa tuomalla kiinalaisia toimittajaryhmiä Suomeen. Esimerkiksi Finpron isännöimä ryhmä koostuu kiinalaisista taloustoimittajista.

Economic Observer -lehden varapäätoimittaja Li Xiang kertoo, että kiinalaiset tuntevat joitakin suomalaisia yrityksiä, mutta eivät Suomen kaunista luontoa.

- Kiinassa panostetaan talouteen, mutta emme tienneet, että Suomessa talouskasvu ja ympäristö pystytään pitämään tasapainossa, Xiang sanoo.

Shanghain maailmannäyttely tarjoaa näyteikkunan koko Aasiaan, mutta Lapin matkailumarkkinoijat eivät ole ilmoittautuneet mukaan. Finpron yrityskonsultti Jarno Valkeapään mielestä jättäytymällä pois maailmannäyttelystä yksi mahdollisuus jää käyttämättä.

- Jos esimerkiksi ajatellaan, että Lappi ei osallistu tähän maailmannäyttelyyn, tämä ikkuna jää käyttämättä. Toki siellä on joulupukki ja paljon meidän matkailullisia teemoja, mutta tämä on tuhannen taalan paikka tulla mukaan Aasian markkinoiden avaamiseksi, Valkeapää sanoo.

Aasia on kuitenkin Lapista katsottuna kaukana. Lapissa pohditaankin edelleen, minne markkinointiponnistukset tulisi kohdistaa ja kuinka Shanghaissa olla esillä.

- Päätöksiä pitää tehdä nopeasti, ettei aika aja ohi, mutta en pysty vielä sanomaan, minkälaisella kokoonpanolla ollaan siellä. Investointeja pitäisi tehdä, mutta mitetimme myös tarkkaansitä, pitäisikö priorisoida rahat lähimarkkinoille,Levin Matkailun toimitusjohtaja Jussi Töyrylä pohtii.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat