Länsimetron suunnittelu alkoi

Espoon länsimetron varsinainen suunnittelutyö on lähtenyt käyntiin. Seuraavien kahden vuoden aikana on tarkoitus laatia suunnitelmat, joiden pohjalta lopullinen päätös metron rakentamisesta voidaan tehdä. Helsingin ja Espoon kaupunkien edustajat esittelivät hankesuunnitelmaa Espoon valtuustotalossa maanantaina.

Metro

Suunnittelutyön ensimmäisen vaiheen alustava kustannusarvio on yhteensä 15 miljoonaa markkaa. Kahden vuoden kuluessa on tarkoitus selvittää metrolinjaukset ja asemien sijainti välillä Ruoholahti-Matinkylä. Tutkittavana ovat myös mm. metron vaikutukset kaupunkirakenteeseen, ympäristöön ja palveluihin sekä hankkeen kustannusvaikutukset, rahoitus ja hallinto. Aikataulu on laadittu siten, että Espoon kaupunginvaltuusto voisi päättää alkuvuodesta 2002, rakennetaanko metro Espooseen vai ei. Metron suunnittelua vetämään on muodostettu johtoryhmä, jonka puheenjohtaja on Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen. Ryhmään kuuluvat lisäksi apulaiskaupunginjohtaja Erkki Pätiälä Espoosta sekä apulaiskaupunginjohtajat Pekka Korpinen ja Martin Meinander Helsingistä.

Metro toisi Etelä-Espooseen 100

000 uutta asukasta


Matinkylään ulottuvan metron rakentamisen on arvioitu maksavan 2-3 miljardia markkaa. Jos rakentamispäätös tehdään, riippuvat lopulliset kustannukset pitkälti siitä, minkälaisiin ratkaisuihin selvitystyön aikana päädytään. Kulkisiko länsimetro esimerkiksi maan päällä vai alla. Metron suunnittelu Espoossa kulkee käsi kädessä parhaillaan käynnissä olevan Etelä-Espoon yleiskaavan suunnittelun kanssa. Erkki Pätiälän mukaan metron rakentaminen lähes kaksinkertaistaisi Etelä-Espoon väkiluvun vuoteen 2050 mennessä.

-Metron toteuttamiselle oleellista on, että Etelä-Espoon väkiluku lisääntyy tänä aikana sadallatuhannella, Pätiälä sanoo.

-Metron suunnittelussa aikajänne on väistämättä pidempi kuin yleiskaavassa. Ensi vuoden aikana on tarkoitus laatia kaksi yleiskaavaehdotusta, joista toinen perustuu nykyiseen bussiliikennejärjestelmään ja toinen metroon. Myös Helsingissä metrosuunnitelmat ja yleiskaavan valmistelu kytkeytyvät toisiinsa, lähinnä Lauttasaaressa. Jos alueelta päädytään suunnitelmien mukaan täyttämään merta uusien asuintalojen rakentamista varten, niin pohdittavaksi tulee kaksi vaihtoehtoista metropysäkin paikkaa, Lauttasaaren keskusta ja Koivusaari. Tulevalla länsimetropäätöksellä on oma vaikutuksensa myös Helsingin sisäisiin liikennesuunnitelmiin, kuten kaavailtuun Töölön ja Meilahden metrolinjaan.

"Kaupunkilaisia kuullaan"


Lähivuosina selvitettäviä asioita ovat myös länsimetron rahoitus- ja hallintomallit. Rahoituksen yhtenä vaihtoehtona pohditaan osittaista yksityisrahoitusta. Hallinnoinnin ja toteutuksen kannalta kysymyksiä ovat mm. kuka vastaa länsimetron liikennöinnistä, YTV vai HKL, ja rakennetaanko uusi linja yhdellä kertaa vai pätkittäin. Myös syöttö- ja liityntäliikenteen sekä pysäköinnin eri vaihtoehdot selvitetään. Metroliikenteen tiheydeksi on alustavasti kaavailtu 6 minuutin vuoroväliä ruuhka-aikoina.

Sosiaaliset vaikutukset on nekin tarkoitus selvittää. Metrosta on visioitu niin työpaikkojen lähentäjää kuin metropolialueen tiivistäjää. Kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen vakuuttaa, että espoolaisia kuullaan, ennen kuin yksi lähiaikojen kauaskantoisimmista kaupunkirakenteellisista ratkaisuista tehdään.

-Aiomme kuulla kaupunkilaisia niin perinteisten asukastilaisuuksien kuin uusien sähköisten kanavien kautta, Kokkonen lupaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat