Langattoman laajakaistan ostajia huijataan

Langattomia laajakaistoja markkinoidaan usein nopeammiksi kuin ne todellisuudessa ovat. Kuluttajaviraston haluaa operaattoreiden antavan mainoksissa ja myyntitilanteissa todellisen kuvan laajakaistan nopeudesta.

Kuluttajavirastoon tulleiden ilmoitusten mukaan liittymän todellinen nopeus on saattanut olla jopa alle viidesosan luvatusta maksiminopeudesta.

Liittymien myyjät eivät ole myöskään aina tarkistaneet, asuuko asiakas 3G-alueella vai ei. Tällaisissa tapauksissa alueen ulkopuolella asuville on myyty nopeusluokkia, mitkä eivät ole voineet toimia luvatulla nopeudella kyseisellä alueella.

Liittymissä on ilmennyt myös toimintakatkoja, joiden selvittämiseen on mennyt kohtuuttoman kauan aikaa.

Myyntitilanteissa nopeutta rajoittavat tekijät otetaan harvoin esille. Laajakaistaa myydään esimerkiksi nopeudella 1Mbit/s, jolloin kuluttaja voi harhaanjohtavasti saada käsityksen, että laajakaista toimii tällä nopeudella kaikkialla.

Kuluttajaviraston tuoreen linjauksen mukaan operaattoreiden on annettava todenmukainen kuva kuluttajan käytössä olevasta nopeudesta. Myyjän on myös varmistettava, että kuluttaja voi käyttää liittymäänsä omalla asuinalueellaan.

Jos liittymä ei vastaa lupauksia, sen voi hyvittää korjaamalla tai tilanteesta riippuen hinnanalennuksella, vakiohyvityksellä, vahingonkorvauksella tai sopimuksen purkamisella.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat