Lakritsi maistuu Yhdysvalloissa asti

Vaajakoskella toimiva makeisvalmistaja Panda on vahvistanut asemiaan maailmalla.

Orcla-konserniin kuuluvan Pandan makeisia päätyi vientiin viime vuonna 4,6 miljoonaa kiloa, josta 80 prosenttia oli lakritsia. Pohjoismaiden lisäksi makeisia vietiin Yhdysvaltoihin, Isoon-Britanniaan ja Espanjaan.

– Pyrimme jatkamaan samalla markkinointistrategialla, eli markkinoimme herkkuamme ainoana oikeana lakritsin makuna, kertoo kesäkuussa yhtiössä aloittanut toimitusjohtaja Kari Harila.

Harilan mukaan suklaa on kuitenkin varsinkin Yhdysvalloissa vielä ehdoton ykkönen, ja lakritsin markkinoinnissa riittää tekemistä.

Lähinaapuri Venäjälle Panda ei ole lähtenyt lakritsikaupoille. Harila perustelee tätä sillä, että lakritsi ei ole itänaapurissa suosittu maku.

Valmisteilla oleva makeisvero saa puolestaan toimitusjohtajan kriittiseksi:

– Se on aika epäreilu vero - että yhtä toimialaa rankaistaan kovilla veroilla. Makeiset voidaan rinnastaa moniin muihin herkuttelutuotteisiin, joita ei veroteta.

Harilan mukaan karkkien hinnat nousevat tulevaisuudessa vähintään makeisveron verran.

Lue myös:

    Uusimmat