Lakko-osapuolet neuvottelupöytään ylihuomenna

Työntekijöiden AKT hylkäsi ehdotuksen, joka olisi siirtänyt lakkoa keskiviikkoon. Hylkäysperusteena oli yhä kiista osa-aikatyön käyttämisestä.

Lakon ensimmäiset yhteenotot on nähty Turussa, kun paikalliset lakkovahdit ja linja-autovuoroja ajaneet kuljettajat ajautuivat aamulla pieniin sanaharkkoihin. Linjaliikenne Nyholm Oy:n pääluottamusmiehen Pekka Maunun mukaan 25 lakkovahtia lähtivät vinoilemaan kuljettajille, jotka ajavat vuoroja Turussa.

Lakkovahdit menivät jo varhain aamulla asemalle, josta bussit lähtevät.

- Otamme valokuvia vuoroja ajavista kuljettajista, jotta näemme, ketkä elävät siivellä. Vinoilemme heille, emmekä aio tervehtiä ajavia kuljettajia, koska kaikkien pitäisi olla lakossa, sanoo Maunu.

Turun lakkovahdit jatkavat toimiaan Kauppatorille, jonka ympärillä sijaitsevat paikallisliikenteen bussipysäkit.

AKT hylkäsi viime hetken esityksen

Autoliikenteen lakko jatkuu ainakin keskiviikkoon asti. Asia varmistui myöhään eilisiltana, kun Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT päätti hylätä valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen aiemmin iltapäivällä tekemän esityksen. Salonius esitti, että lakko keskeytettäisiin pariksi päiväksi lisäajan saamiseksi neuvotteluille.

Tässä vaiheessa oli tarkoitus sopia vain lakon keskeyttämisestä. Osapuolet tekevät nyt päätökset itse sovintoesityksen sisällön hyväksymisestä keskiviikon puoleenpäivään mennessä. Lakko jatkuu edelleen, jos jompikumpi osapuoli tuolloin hylkää esityksen.

Bussi- ja kuorma-autoliikenteen lakko pysäytti suuren osan maan bussi- ja tavaraliikenteestä sunnuntai-iltana kello 18. Viime hetken sovintoesitys ei estänyt lakon alkamista.

Lakon jatkaminen oli paljolti Helsingin Hakaniemeen myöhään illalla kokoontuneen AKT:n hallituksen päätöksen varassa. Hallituksen 20 jäsentä kutsuttiin paikalle ympäri maata.

AKT:n mukaan hylkäysperusteena oli, että sovintoehdotus jättää osa-aikatyön teettämisen merkittäviltä osin työnantajan vapaaseen harkintaan. Liitto toteaa tiedotteessaan, että esitys oli muun kuin linjaliikenteen osalta osin jopa huonompi kuin nykyinen työehtosopimus. Autoliikenteen työnantajaliitto puolestaan olisi hyväksynyt esityksen.

Sovintoesitys tuli yllätyksenä, sillä valtakunnansovittelija katsoi vielä perjantaina, että osapuolten näkemyserot ovat liian suuret esityksen tekemiseen. Seuraava tapaaminen sovittiin tuolloin keskiviikoksi.

Lakko iskee pahiten henkilöliikenteeseen

Autoliikenteen työtaistelu synnytti ensimmäisen tukilakon välittömästi AKT:n ilmoitettua lakon jatkamisesta. Pääkaupunkiseudun jakeluliikenteessä toimivan Umsan Oy:n työntekijät keskeyttivät työt kello kuusi aamulla.

Tukilakon piirissä on 73 jakeluautoa. Lakko vaikuttaa lakon piirissä olevien suurten yritysten toimintaan etenkin Transpointin ja Kiitolinjan päivittäistavaroiden jakelussa. Kuljetusalan lisäksi Umsan Oy:llä on laaja rakennusalan sektori.

Kaiken kaikkiaan lakko aiheuttaa huomattavaa häiriötä etenkin työmatka- ja muulle henkilöliikenteelle. Lakon on arvioitu vaikuttavan ainakin puolen miljoonan ihmisen liikkumiseen. Esimerkiksi Espoon ja Vantaan bussiliikenteestä on pysähdyksissä noin 90 prosenttia. Koko maan busseista lakon piirissä on noin 40 prosenttia.

Työtaistelun piirissä ovat kaikki suurimmat kuljetusyritykset. Alkuvaiheessa lakon vaikutukset ovat suuret etenkin muun muassa jätehuollossa.

Elintarvikkeiden ja muiden tavaroiden saatavuudessa taas häiriöitä esiintyy vasta myöhemmin. Lakon mahdollinen laajeneminen esimerkiksi satamiin voisi kuitenkin aiheuttaa merkittävää vahinkoa teollisuudelle ja kaupalle.

AKT on julistanut myös lakon piirissä olevien yritysten alihankintatöinä tehtävät kuljetukset saartoon. Niiden tavaroita ei lakon aikana käsitellä terminaaleissa eikä satamissa.

Kiistan aiheena osa-aikatyö

Syynä neuvottelujen keskeyttämiseen on ollut etenkin kiista osa-aikatyön käytöstä. AKT katsoo työnantajan pyrkivän korvaamaan sillä kokoaikatyötä. Työnantajat ovat korostaneet, että osa-aikaisten määrä on rajoitettu vain ruuhkahuippujen tasaamiseksi, eikä sitä ole tarkoitus lisätä.

Osapuolet ovat neuvotelleet alan uusista työehtosopimuksista marraskuusta saakka. AKT jätti lakkovaroituksen kuukausi sitten, mutta työministeriö lykkäsi sitä kahdella viikolla.

Työnantaja on ollut valmis neljä prosenttia tupo-tasoa korkeampiin palkankorotuksiin. Alan ansiotaso nousisi yhteensä kuusi prosenttia kahden vuoden sopimuskaudella.

AKT:n puheenjohtaja Timo Räty on vakuuttanut liittonsa haluavan vain samansuuruiset korotukset mitä teollisuudessa maksetaan palkkaliukumineen.

Työtaistelun piirissä on yli 10 000 työntekijää. Tammikuun lopussa päättyneet työehtosopimukset koskevat noin 30 000 työntekijää.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat