Lakimuutos keventää rekkakuskien vastuuta

Vielä tämän vuoden puolella eduskuntaan on tulossa lakiesitys kuljetusketjuvastuusta. Lailla pyritään eliminoimaan toimeksiantajien epärealistiset kuljetusten aikatauluttamiset.

Raskaan liikenteen kuljetuksen tilaajille ja muille kuljetusketjun osapuolille on tulossa lisää vastuuta kuljetusten turvallisuudesta. Lakiehdotus lisää kaikkien sellaisten tahojen vastuuta, jotka tosiasiallisesti määräävät kuljetuksen aikataulusta. Tähän saakka aikataulut on usein laadittu optimistisesti ja pienetkin viivästykset houkuttelevat kuskeja ajamaan jopa riskirajoilla

Kun raskaisiin ajoneuvoihin tulivat nopeuden rajoittimet 90-luvun alkupuolella, poliisin mukaan rekkojen nopeudet nousivat reilusta kahdeksastakympistä rajoittimen sallimaan yhdeksäänkymppiin. Toimeksiantajat vaativat yhä tiukempia aikatauluja ja kuljetusketjun jonkin osan pettäminen sekoittaa myös kuljettajien ajopiirtureilla kontrolloidun työajan.

- Kun auto menee sovittuna aikana lastaupaikalle ja tavarat eivät ole vielä saapuneet muualta tai sitten niitä vasta pakataan siellä, niin siinähän voi kuljettajalta kadota yksi työpäivä jo tuntien puolesta ennen kuin on päästy terminaalista minnekään, selvittää kuljetusyrittäjä Jarmo Koivulahti.

Ajopiirturirikkomusten kokonaismäärä on ollut kasvussa koko 2000-luvun. Vuonna 2004 ajoaika- sekä vuorokausileporikkomukset kääntyivät hienoiseen laskuun, sen sijaan lyhyet kahvitauot jäivät kuskeilta pitämättä 40 % edellisvuotta useammin.

- Siinä on asenteiden kanssa tekemistä myöskin mutta kyllä tietysti kiire ja myöhästymiset tekee oman tehtävänsä, sanoo toiminnanjohtaja Esko Nummi SKAL Pohjanmaa-Österbotten ry:stä

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 16.12.2005)

Lue myös:

    Uusimmat