Laivojen typpipäästöt kasvaneet Itämerellä

Itämeren suojelukomission Helcomin teettämien laskelmien mukaan laivaliikenne aiheuttaa 16 prosenttia Itämeren typpioksidilaskeumasta.

Itämeren laivaliikenteestä koituu enemmän typpipäästöjä kuin tähän asti on arvioitu. Merentutkimuslaitoksen erikoistutkija Tapani Stipa sanoo, että pakokaasujen mukana pääsee ilmaan typpioksideja 10-20 prosenttia arvioitua enemmän.

Aiempi käsitys typpidioksidipäästöjen määrästä on ollut noin 370 000 tonnia vuodessa. Sen esitti suomalais-virolainen tutkijaryhmä viime joulukuussa. Stipan mielestä kyseessä on todennäköisesti aliarvio. Työryhmän aineisto perustui laivaliikenteestä tehtyihin havaintoihin maaliskuusta 2006 helmikuuhun 2007.

Myös Itämeren suojelukomissio Helcom on puuttunut laivojen typpipäästöihin Itämerellä. Helcom vetoaa kansainväliseen merenkulkujärjestöön Imoon, jotta se kiristäisi laivaliikenteen typpipäästöjä koskevia rajoituksia.

Typpi on huomattava rehevöittäjä

Typpi on yksi merkittävistä Itämeren rehevöittäjistä. Helcomin teettämien laskelmien mukaan Itämeren laivaliikenne aiheuttaa 16 prosenttia Itämeren typpioksidilaskeumasta.

Pääosa laskeumasta tulee kaukokulkeutumana rantavaltioiden teollisuudesta ja liikenteestä.

Laivaliikenteen aiheuttama typpioksidilaskeuma voi pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella kesäkuukausina ylittää jopa 50 prosentin osuuden ilman kautta tulevasta kokonaistyppioksidilaskeumasta.

Laivaliikenne kasvaa vauhdilla

Itämerellä on paljon laivaliikennettä, joka lisäksi kasvaa voin viiden prosentin vuosivauhtia.

Itämerellä liikennöi yhteensä 3500-5000 alusta kuukaudessa.

Suurimmat alukset ovat rahtialuksia sekä öljy- ja kemikaalitankkereita, mutta matkustajalaivojen polttoaineenkulutus on korkein ja niillä on toiseksi korkeimmat typenoksidipäästöt. Eniten päästöjä tulee rahtiliikenteen ro-ro-aluksista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat