Laivoihin automaattinen tunnistusjärjestelmä

Laivojen turvallisuus kohenee huomattavasti uuden alusten automaattisen tunnistusjärjestelmän AIS:n avulla. Se lisää turvallisuutta mm. alusten kohtaamis- ja ohitustilanteissa, etenkin ahtailla väylillä. Merenkulkulaitos esitteli uutta järjestelmää tänään Helsingissä.

Suomi ja Ruotsi ovat olleet edelläkävijöitä rannikon tuntumassa liikkuvien alusten tunnistamisessa. Maiden työn tuloksena maailmanlaajuiseksi standardiksi on tulossa juuri tämä automaattinen tunnistejärjestelmä. AIS-järjestelmässä aluksille asennetaan tunnuslaite, joka lähettää ja ottaa vastaan jatkuvasti ja automaattisesti alusten tunnistamis- ja sijaintitietoja. Näin alukset voivat viestittää toisilleen sijaintinsa huomattavasti tutkaa varmemmin: esimerkiksi alusten välissä olevat kohteet eivät estä toisten alusten havaitsemista.

AIS-järjestelmässä alukset lähettävät tietoja toisilleen sekä maihin meriliikenteen valvontakeskuksiin eli VTS-keskuksiin. Näissä valvontakeskuksissa alukset nähdään näyttöpäätteen sähköisellä merikarttapohjalla. Tarvittaessa alusliikennettä voidaan opastaa tämän näkymän avulla puhelimitse. AIS-järjestelmän avulla voidaan välittää myös muuta turvallisuutta lisäävää tietoa kuten aluksen kurssi ja nopeus sekä tietoa aluksen koosta ja sen lastista, reitistä ja aikataulusta.

Vauhtia käytölle

Suomen ja Ruotsin ajamaa AIS-standardia ollaan myös kansainvälisessä merenkulujärjestössä IMOssa ajamassa yleiseksi standardiksi. Järjestelmä yritetään saada pakolliseksi kaikkiin matkustaja-aluksiin ja yli 300 tonnin rahtialuksiin vuonna 2002. Asia ratkennee ensi vuoden aikana IMOssa.

Merenkulkulaitos on lähettänyt suurimmille varustamoille kirjeen, jossa se suosittelee järjestelmän käyttöönottoa suomalaisilla aluksilla. Laitos suunnittelee noin 17 tukiaseman rakentamista rannikolle palvelemaan laivaliikennettä maista. Tämä järjestelmä on tarkoitus saada käyttöön noin vuonna 2001. Jo nyt saatavana AIS-järjestelmiä on jo nyt kaupallisesti saatavina - yksi aluksiin asennettava laite maksaa noin 50 000 markkaa. Lisäksi tarvitaan järjestelmä, joka on AIS-yhteensopiva, tyypillisesti digitaalinen karttanäyttö sekä laite jossa tämä ohjelmisto pyörii. Näiden hinta ylittänee edellä mainitun. Järjestelmää on testattu useissa suomalaisissa aluksissa sekä Helsingin ja Saaristomeren meriliikenteen valvontakeskuksissa EU:n rahoittamassa Poseidon-projektissa.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat