Laihdu mausteilla? Kukaan ei valvo näitä "ihmetuotteita"

Ei vaivannäköä, ei ruokavaliota - vain ruskeaa jauhetta kapselissa - ja kilot karisevat! Ammattitason hampaidenvalkaisua! Uutta puhtia petiin!

Kun nämä ihanuudet vielä tarjoillaan ilmaisena näytepakkauksena, tarttuu moni hetkeen, vaikka lupaus kuulostaakin liian hyvältä ollakseen totta. Usein kuluttaja joutuu kuitenkin kiinni kestotilaukseen, josta ei pääsekään irti kovin helposti. Moni maksaa tuotteista, joita ei alun perin ollenkaan ajatellut ostavansa.

Kukaan ei valvo ihmepillereitä etukäteen

Ravintolisiä eli elintarvikkeiksi luokiteltuja pillereitä, kapseleita ja uutteita on markkinoilla tuhansia. Niitä ei valvo ennakkoon kukaan. Yrityksen pitää vain tehdä ilmoitus tuotteesta Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle.

– Evira ei analysoi tuotteita eikä tarkasta etukäteen, ovatko esimerkiksi pakkausmerkinnät ja mainokset laittomia, toteaa ylitarkastaja Kaisa Kukkonen.

Pelkällä ”laihdutus”- nettihaulla löytyy lukemattomia tuotteita, joista osa lupaa liikaa.

– On kiellettyä mainostaa elintarvikkeita määrittelemällä kilomääriä, jotka voi laihtua tietyssä ajassa. Mikäli Evira saa tietoonsa tällaista, lähetämme yritykselle kirjeen ja kehotamme muuttamaan markkinointimateriaalin ja lähettämään sen meille, toteaa Kukkonen.

Jos näin ei tapahdu, on mahdollisuus asettaa uhkasakko, mutta yleensä tähän ei tarvitse mennä.

Evira tekee vain muutaman yhteydenoton vuosittain liittyen ravintolisiin, vaikka tuotteita on markkinoilla tuhansia. Kukkonen myöntää, että vaikka Evira itsekin seuraa markkinointia, käytännössä valvonta tapahtuu kunnissa. Osa epämääräisistä mainontatavoista jää huomaamatta.

Yritykset koukuttavat ”ilmaisnäytteillä”

Moni kuluttaja ajattelee, ettei ilmaisnäytteen kokeilemisesta ole haittaa, ja tarttuu houkuttelevaan tarjoukseen. Usein yritys kuitenkin kertoo jossain tilausehtojen loppuosassa, että ilmainen pakkaus tarkoittaakin kestotilausta. Jos kyseessä on elintarvikkeeksi luokiteltu ravintolisä, yritys saattaa vedota siihen, että vain ensimmäisen erän voi peruuttaa, muita ei.

– Tämä on etämyynnissä periaatteessa mahdollista kun myydään tuotetta, jossa jatkuvasti lähetetään sama tuote. Meillä ei kuitenkaan tunneta elinikäisiä sopimuksia, sanoo lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta.

Sopimus on aina joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva, jolloin täytyy olla olemassa joku irtisanomisaika. Virastoon tulee tietoja yrityksistä, joilla tätä irtisanomisaikaa ei kerrota.

– Joskus ihmisten on myös vaikea saada yhteyttä asiakaspalveluun ja saada peruutettua tilaus, kertoo Väänänen. Yrityksen vastuu ei kuitenkaan lopu sopimuksen tekoon vaan myös asiakaspalvelu on sen vastuulla.

Väänänen myöntää etteivät viraston resurssit riitä koko alan valvontaan.

– Meiltä puuttuu keinoja nopeaan reagointiin. Oikeastaan ainoa tapa puuttua, jos yritys ei kehotuksia usko, on mennä markkinaoikeuteen. Ja se tie on pitkä ja kallis, toteaa Väänänen.

Maalaisjärki ja suurennuslasi käyttöön

Kuluttajan pitäisi myös itse arvioida, onko markkinoinnissa perää. Jos asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, usein asia on juuri niin. Kaisa Kukkonen Evirasta kehottaa miettimään, onko järkevää tilata tuotetta, joka lupaa esimerkiksi laihtumista pelkän kapselin avulla ilman ruokavaliomuutoksia.

Osa kuluttajista myös huolettaa klikkaa ”olen lukenut kaupan ehdot”- painiketta, lukematta niitä oikeasti.

Kestotilauksia ilmaisnäytteiden tai ilmaislahjojen kautta myyvät yritykset voivat vedota siihen, että tarjouksen ehdoissa kestotilauksesta on kerrottu. Kuluttajan pitäisi kuitenkin aina voida irtisanoa tilaus.

Jos asiakaspalveluun ei saa yhteyttä tai yritys on ulkomailla, asia hankaloituu. Osa myytävistä tuotteista lähetetään myös niin pienissä paketeissa, että kuluttajalla ei olekaan todistusta palautuksesta. Näin voi käydä, jos vain laittaa postilaatikkoon mahtuvan paketin menemään takaisin.

Lue myös:

    Uusimmat