Mainos

Lähi-idän mediajätit käyvät informaatiosotaa televisioruudulla

Ympärivuorokautista protestien seurantaa, mielenosoittajien haastatteluja ja vallankumousjuhlien hurmaa.

Tällaiselta näytti qatarilaisen al-Jazeera-kanavan uutistarjonta vuonna 2011 Egyptissä, kun maata vuosikausia hallinnutta presidenttiä Hosni Mubarakia syöstiin vallasta.

Mubarak sai lähteä. Yli kaksi vuotta myöhemmin kymmenet tuhannet egyptiläiset halusivat hänen tilalleen äänestetyn Muslimiveljeskunnan Mohamed Mursin ulos.

Tällä kertaa al-Jazeera ei huumaantunut protesteista. Kun Mursin lähtöä vaativat protestit alkoivat, kanava näytti jalkapalloharjoituksia ja Muslimiveljeskunnan mielenosoituksia, libanonilainen Daily Star ja dubailainen Gulf News kertovat.

Al-Jazeeran arabiankielisen version väitetäänkin muuttuneen Muslimiveljeskunnan äänenkannattajaksi. Joukko kanavan egyptiläisiä työntekijöitä irtisanoutui heinäkuussa, koska koki kanavan uutisoinnin puolueelliseksi. Irtisanoutunut uutisankkuri Karem Mahmud kertoi Gulf Newsille, että kanavan johto kehotti työntekijöitään suosimaan veljeskuntaa Egyptin protesteja koskevassa uutisoinnissaan.

Kanavan kilpailijaa, saudiomisteista al-Arabiyaa, puolestaan syytetään Egyptin armeijan ja Lähi-idän vanhojen hallitusten vallan pönkittämisestä. Kun Egyptin turvallisuusjoukot ampuivat kymmeniä Mursin tukijoita heinäkuun lopussa, kanava välitti ainoastaan Egyptin väliaikaihallituksen näkökulman tapahtumista.

Omistajien äänitorvi

Arabikevään jälkipyykki on kärjistänyt kilpailua televisiojättien välillä.

– Vuoden 2011 jälkeen sekä al-Jazeera että al-Arabiya ovat muuttuneet niitä rahoittavien maiden hallitusten ääniksi, kommentoi mediatutkimuksen professori Adel Iskandar Daily Starille.

Al-Arabiyan omistaa Saudi-Arabian kuningasperhettä lähellä oleva miljonääri Walid al-Ibrahim. Kuningasperhe suhtautuu avoimen epäluuloisesti Muslimiveljeskuntaan, sillä se pelkää liikkeen horjuttavan valta-asemaansa. Kuningashuone tuki kaksi vuotta sitten kaadettua Hosni Mubarakin hallintoa.

Al-Jazeeraa taas rahoittaa Qatarin hallitus, joka on tukenut islamistijärjestöjä - muun muassa Egyptin Muslimiveljeskuntaa - isoilla rahasummilla sen vallassaolon aikana.

– Al-Jazeera noudattaa Qatarin ulkoministerin toiveita enenmmän kuin journalistisia periaatteita, nimetön ex-työntekijä sanoi Gulf Newsille.

Suomalaisen mediatutkijan ja Lähi-idän asiantuntijan Lilly Korpiolan mukaan kanavataistelu on osa kamppailua siitä, miten vallankumouksen läpikäyneet yhteiskunnat muovautuvat.

– Useat tahot, kuten vanha hallitusvalta ja islamistiliikkeet, kamppailevat vallasta. Myös mediakenttä ottaa osaa tähän, Korpiola sanoo STT:lle.

Imagohaitta kanaville

Molempia kanavia on syytetty puolueellisesta uutisoinnista myös Syyrian sodassa. Foreign Policy -lehden mukaan kanavat eivät päästä ääneen niitä Syyrian oppositiojohtajia, jotka ovat eri mieltä Qatarin tai Saudi-Arabian Syyria-poliitikasta.

Syytteet puolueellisuudesta ovat aiheuttaneet harmia kanavien imagoille. Erityisen ikäviä ne ovat olleet al-Jazeeralle, joka profiloitui arabikevään aikana diktaattoreita kaatavien kansalaisten ääneksi.

Korpiola huomauttaa, että yleisö Lähi-idässä on tottunut kanavien puolueellisuuteen.

– Ovathan myös yleisön mielipiteet alueen kehityksestä kahtiajakautuneet, hän muistuttaa.

(MTV3 - STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.