Lähes puolet Suomen kaatopaikoista suljetaan

Jätteiden kuljetusmatkat pitenevät ja jätemaksut nousevat uuden EU:n kaatopaikkadirektiivin vuoksi.

Lokakuun lopussa kaatopaikkojen määrä Suomessa putoaa lähes puoleen. Silloin suljetaan 30 kaatopaikkaa, jotka eivät täytä EU:n kaatopaikkadirektiivin vaatimuksia. Monissa kunnissa jätteiden kuljetusmatkat venähtävät pitkiksi ja jätemaksut nousevat.

Espoon Ämmässuolla uuden EU-määräysten mukaisen kaatopaikan rakennustyöt ovat jo pitkällä. Uusi kaatopaikka otetaan käyttöön marraskuun alussa. Uuden kaatopaikan vieressä sijaitseva vanha kaatopaikka suljetaan, ellei sille saada jatkokäyttölupaa.

Sama kohtalo on noin 30 suomalaisella kaatopaikalla, jotka eivät täytä EU:n tiukkenevia kaatopaikkamääräyksiä.

Kaikissa kunnissa muutokseen ei ole varauduttu riittävästi. Jotkut kunnat ovat odotelleet ongelman ratkaisijaksi jätteenpolttolaitoksia, toisissa kunnissa on uskottu poikkeusluvan vanhan kaatopaikan jatkokäyttöön heltiävän helposti. Kun jätteenpolttohankkeet ovat viivästyneet eikä poikkeuslupia ole herunut, monelle kunnalle on tullut kiire etsiä jätteilleen sijoituspaikkaa.

Puolet suljettavista kaatopaikoista sijaitsee Lapissa. Lappiin jää vain kolme kaatopaikkaa.

- Rovaniemen pohjoispuolinen alue on sellainen, jossa jätteitä joudutaan jatkossa kuljettamaan pitkiä matkoja. On laskettu, että jätteitä voidan joutua kuljettamaan jopa 400 kilometriä, kertoo ympäristöinsinööri Seija Paajanen Suomen Kuntaliitosta.

Myös muualla maassa jätteiden kuljetusmatkat pitenevät. Kasvavat kuljetuskustannukset tarkoittavat asukkaille entistä korkeampia jätemaksuja.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat