Lääninhallitus: Merikartanossa ei vakavia puutteita

Etelä-Suomen lääninhallitus ei ole havainnut vakavia puutteita palvelutalo Merikartanon toiminnassa. Lääninhallituksen mielestä espoolaisessa palvelutalossa on tällä hetkellä myös riittävästi henkilökuntaa.

Vuonna 1999 toimintansa aloittaneessa palvelutalossa asuu 130 iäkästä asukasta.

Lääninsosiaalitarkastaja Leena Kirmanen sanoo, että erityisiä puutteita ei ole löytynyt. Merikartanossa on tehty myös paljon kehitystyötä ja esiin nostettuja ongelmia on korjattu.

Valvontaratkaisussaan lääninhallitus vaatii palvelutaloa ylläpitävän Lähimmäispalvelu ry:n johtokuntaa seuraamaan nykyistä tarkemmin hoidon laatua, asukkaiden oikeuksia, oikeusturvan toteutumista ja johtamista sekä tarvittaessa puuttumaan ongelmiin.

- Esille on tullut arkipäivän johtamisessa kulmikkuutta ja toiminnassa laitosmaisuutta. Kyseessä on kuitenkin vanhuksille paikka, joka on kuin koti ja jossa tehdään normaaleja yksilöllisiä asioita, Kirmanen sanoo.

Lehtijutut laukaisivat selvityksen

Lääninhallitus haluaa selvityksen johtokunnalta, miten se on ryhtynyt selkiyttämään palvelutalon johtamista ja kohentamaan asukkaiden ja työntekijöiden vuorovaikutusta. Selvitys on annettava 16. maaliskuuta mennessä.

Lisäksi lääninhallitus haluaa, että Espoon sosiaali- ja terveystoimi tekee asukkaiden hoitoa ja elämänlaatua kartoittavan kyselyn yhteistyössä palvelutalon kanssa.

Lääninhallitus ja Espoon kaupunki ryhtyivät selvittämään Merikartanon toimintaa viimekesäisten kriittisten lehtijuttujen jälkeen. Tuolloin muun muassa Helsingin Sanomat kertoi, että palvelutalosta on tehty 2000-luvulla rikosilmoituksia, valituksia sekä lukuisia kanteluita lääninhallitukseen ja työsuojelupiiriin.

Parhaillaan lääninhallituksessa on sisällä yksi Merikartanoa koskeva kantelu, joka koskee hoidon laatua.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat