Lääketokkuraisen YouTube-pojan tripillä tienataan suuria summia

Viime vuonna valtavaksi YouTube-hitiksi nousseesta lääketokkuraisen pikkupojan sekoilusta on kehkeytynyt tuottoisaa liiketoimintaa. 7-vuotiaan David Devoren isä oli kuvannut kipulääkkeistä tokkuraan joutunutta poikaansa autossa hammaslääkärikäynnin jälkeen. Videota on katsottu YouTubessa jo lähes 60 miljoonaa kertaa ja sitä klikataan 100 000 kertaa joka päivä.

Pojan hämmästynyt letkautus David After Dentist -videolla (David hammaslääkärikäynnin jälkeen) on noussut todelliseksi tavaramerkiksi, kirjoittaa Washington Post -lehti verkkosivuillaan. Poika kysyy isältään aivan sekaisena: "Onko tämä oikeaa elämää?".

Vielä viime vuoden alkupuolella Davidin isä toimi kiinteistönvälitystoiminnassa, mutta hammaslääkärikäynnin jälkeen kuvattu video muutti kaiken. Nyt isän yritystoiminnan kohteena on hänen oma poikansa. Ihmiset voivat ostaa DavidAfterDentist.com sivustolta T-paitoja (20 dollaria) ja tarroja (5 dollaria). Sivustolta voi katsoa myös tilanteesta tehtyjä parodioita. Yhdessä videossa "Tähtien sota" -elokuvan Darth Vader imitoi tilannetta.

Kaikkiaan isä on ansainnut lisenssisopimuksilla, oheistavaralla ja YouTuben mainoskumppanuuden avulla jo yli 100 000 dollaria. Summasta noin 6000 dollaria on annettu hyväntekeväisyyteen.

Britannian kykyjenetsintäohjelmasta tunnetuksi tulleen Susan Boylen ohella Davidin hammaslääkärikäynnistä tuli viime vuonna YouTuben katsotuin video. Muutaman kuukauden nettisuosion jälkeen Davidin perhe hoksasi, että suosion voisi muuntaa myös rahaksi. Rahan kerrotaan kuitenkin menevän pojan hyväksi hänen opiskelurahastoonsa.

David on nyt 9-vuotias ja hänen kerrotaan nauttivan saamastaan huomiosta.

-Se on oikein hauskaa. Olen liikkunut eri paikoissa paljon enemmän. Olen ollut lentokoneissa paljon enemmän kuin aiemmin ja olen käynyt New Yorkissa kahdesti. Olemme menossa Bostoniin ja unohdin minne muualle vielä, nykyään 9-vuotias David toteaa Washington Postille.

Lue myös:

    Uusimmat