Lääkemainonta puree potilaisiin Yhdysvalloissa

Yhdysvalloissa saa mainostaa vapaasti lääkkeitä, sekä reseptilääkkeitä että reseptivapaita tuotteita. Erityisesti televisiossa näkee jatkuvana virtana mainoksia alkaen reuma- ja kolesterolilääkkeistä erektiohäiriöpillereihin ja yliherkkyyslääkkeisiin.

Tämä on vaikuttanut selvästi kuluttajien käyttäytymiseen, todistaa tuore selvitys. Sen mukaan lähes kolmannes lääkärillä käyneistä amerikkalaisista pyysi vastaanotolla mainoksissa näkemäänsä lääkettä. Lääkäri toteutti potilaan toiveet lähes 80 prosentissa tapauksissa.

- Selvityksemme kertoo sen, miksi lääkeyhtiöt esittävät näitä mainoksia: ne tehoavat, päätteli Kaiser Foundation -säätiön johtaja Drew Altman Usa Today -lehdessä.

Tutkimus oli tehty Kaiser Foundation -säätiön, Harvardin julkisen terveydenhuollon laitoksen ja Usa Today -lehden yhteistyönä.

Selvityksen mukaan lääkemainonnan arvo on kasvanut vuoden 2002 noin 2,6 miljardista dollarista 4,8 miljardiin dollariin vuonna 2006.

Kaiser on eräs Yhdysvaltain suurimmista sairausvakuutusyhtiöistä.

Osa saa kallista lääkettä, osa ei mitään

Suuntaus onkin herättänyt kysymyksen siitä, tarvitsevatko potilaat todella kaikissa tapauksissa pyytämäänsä lääkettä. Samoin on hyvin mahdollista, että vähemmän mainostettu ja halvempi tuote tehoaisi yhtä hyvin kuin paljon mainostettu lääke.

- Monet saavat lääkkeitä, jota he eivät muuten osaisi pyytää, ja nyt onkin virinnyt keskustelu siitä, onko tämä hyvä vai huono asia potilaiden kannalta, selitti Altman.

Uudet lääkkeet ovat usein myös kalliita. Tämä puolestaan nostaa sairausvakuutusmaksuja, koska sairausvakuutusyhtiöt joutuvat korvaaman yhä enemmän yhä kalliimpia tuotteita.

Kova kilpailu joidenkin tuotteiden, esimerkiksi kolesterolilääkkeiden, kohdalla nostaa mainoskuluja ja samalla tuotteen hintaa.

Lääkekeskustelussa on myös toinen puoli: ne amerikkalaiset, jotka eivät pysty ostamaan edes peruslääkkeitään. Selvityksen mukaan tämä koski lähes kolmasosaa amerikkalaisista viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana. Lääkkeiden kalleuden vuoksi joka neljäs amerikkalainen puolittaa pillereitään tai jättää annoksia yksinkertaisesti väliin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat