Lääkäri: Mielenterveyspotilaat jäivät heitteille heinäkuussa

Auroran sairaalan apulaisylilääkärin Julius Maaskolan mielestä on käsittämätöntä, miten mielenterveyspotilaat jätetään hoitoa vaille heinäkuussa.

Tällöin osa terveyspalveluista, esimerkiksi monet terveysasemat, ovat kiinni.

Maaskolan mukaan tämä näkyy vuosittain Auroran psykiatrisessa sairaalahoidossa ja päivystyksessä selvänä kävijäpiikkinä. Aurora on aina auki.

– Miten on mahdollista, että kesäloma oikeuttaa panemaan hoitopaikkoja kiinni, kun lomat olisi mahdollista jakaa useille kuukausille. Mielenterveysongelmat on sairaus siinä missä joku muukin, esimerkiksi diabetes. Mitähän diabetespotilaat ajattelisivat siitä, että hoitoa ei saisikaan normaalisti, vaan heinäkuussa sitä pitäisi etsiä. Tai entäpä jos poliisit eivät valvoisi kesällä liikennettä ollenkaan?, heittää Maaskola.

Auroran kävijämäärissä selvä piikki heinäkuussa

Auroran tilastojen mukaan heinäkuu on selvästi vilkkain kuukausi päivystyspoliklinikalla. Useamman vuoden kuukausikävijä keskiarvo on noin 700, mutta heinäkuussa keskiarvo on 770 - 850. Vuosittain Auroran päivystyksessä käy noin 8000 asiakasta.

– Kun muualla menee kiinni, niin se näkyy meillä. Onneksi olemme pystyneet hoitamaan kaikki potilaat, eikä ketään ole jouduttu käännyttämään pois, toteaa Maaskola.

Maaskolan mukaan diagnoosijakauma on kutakuinkin samanlainen heinäkuussa kuin vuositasollakin Pienenä poikkeuksena on nähtävissä pieni piikki persoonallisuus- ja käytöshäiriöissä, mikä näkyy ahdistuneisuutena.

YTHS kiinni heinäkuussa

Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö YTHS:n mielenterveystyön johtavan ylilääkärin Päivi Pynnösen mukaan heinäkuun kiinnioloa mietittiin pitkään, mutta mielenterveyspalveluita käyttävät opiskelijat saavat palveluita myös muulta.

– Monet opiskelijat lähtevät kotipaikkakunnilleen kesäksi. Mietimme aina yksittäisten potilaiden osalta, miten hoito järjestyy kesällä eli mistä apua saa, jos kriisi tulee. Koska emme muutenkaan ole auki aina ja monet opiskelijoista saavat hoitoa myös muualta, niin luotamme siihen, että muut terveydenhoitoyksiköt ottavat kopin näistä asiakkaista, toteaa Pynnönen.

Twitter: @raijakantomaa

Lue myös:

    Uusimmat