Laajakaista-liittymien asennusten viivästyminen harmittaa kuluttajia

Teleyritykset mainostavat yhä halvempia internet-liittymiä, joihin kuuluu monia etuja. Kuluttajavirastoon onkin tullut valituksia asennusaikojen venymisistä, sillä koulujen alkaminen näkyy ruuhkana.

Asennusajoissa on myös paikkakuntakohtaisia eroja.

- Me pyrimme tekemään asennukset muutamien viikkojen sisällä riippuen pikkuisen ruuhkista mitä on olemassa, mutta varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla niin muutaman viikon sisällä, johtaja Tom Lindblad Elisa Oyj:stä kertoo.

Usein teleyritykset lupaavat nopeampia toimitusaikoja kuin mihin on mahdollisuus. Kuluttajaviraston lakimiehen mukaan kuluttajan oikeutta hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen viivästystilanteessa tulisi parantaa.

- Sähkönkäyttäjänä kuluttaja on huomattavasti paremmassa tilanteessa, koska sähkömarkkinalaissa on erityiset säännökset siitä, että mikäli sähköntoimitus viivästyy, on olemassa tietyt korvaukset, jotka kuluttaja sitten saa, lakimies Vesa Vuoti kuluttajavirastosta kertoo.

Niin laajakaista- kuin puhelinliittymiäkin markkinoidaan uusille asiakkaille yhä parempien etuisuuksien kanssa. Kun vanha asiakas maksaa modeemistaan kuukausivuokraa, voivat uudet asiakkaat saada ilmaiseksi niin modeemin kuin avaamisenkin.

Pitkäaikaisten asiakkaiden palkitseminen usein unohdetaan, ja harmistuneiden kuluttajien puheluita riittää kuluttajavirastossa. Teleyritys Elisalla ei kuitenkaan tunneta huonoa omaatuntoa.

- Pitää myöskin muistaa se, että lähes kaikki ovat saaneet jonkin näköisen edun, kun he ovat aloittaneet asiakkuuden Elisan kanssa, Lindblad väittää.

Kuluttaja voi viivästyksen perusteella vaatia sopimuksen purkamista, mutta oikeutta hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen ei sopimusehtojen mukaan ole.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat