Kysely: Venäjä-pakotteet lisäsivät intoa ostaa kotimaista

Lähes viidennes suomalaisista on lisännyt kotimaisten tuotteiden ostamista Venäjän tilanteen vuoksi, kertoo Suomalaisen Työn Liiton teettämä kysely.

Vastanneista yli 17 prosenttia arvioi, että Venäjän kauppapakotteet ovat vaikuttaneet suomalaisten tuotteiden suosimiseen. Naisista tätä mieltä oli 21 prosenttia, kun miehillä osuus oli 13 prosenttia.  

- Asian ympärille on syntynyt jo kansanliike, joka näkyy erityisesti ruokakaupassa, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala tiedotteessa.

Ilmiö on hänen mukaansa näkynyt piikkinä esimerkiksi juuston ja muiden Venäjän markkinoille suunnattujen maitotuotteiden kysynnässä. Kriisin pitempiaikaisia vaikutuksia kulutustottumuksiin on silti vaikea arvioida.  

Innolink Research toteutti sähköisen paneelikyselyn elokuun lopussa. Siihen vastasi hieman yli tuhat 15-70-vuotiasta suomalaista. Virhemarginaali kyselyssä on noin 1,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.  

Lue myös:

    Uusimmat