Kypros varoittaa: Lentokoneet liikennöivät sokkona saaren yllä

Kuin harhailua silmät ummessa, kuvailee kyproksenkreikkalainen lennonjohto kahtiajakautuneen Kyproksen ilmatilassa lentämistä. Vaaratilanteita oli tilastojen mukaan viime vuonna jo 458, kun vuonna 2006 niitä oli 390.

Molempien puolten lennonjohdot syyttävät kehityksestä toisiaan. Kyproksenkreikkalaisten mielestä Turkki hämärtää valvontavastuita, kyproksenturkkilaiset moittivat vastapuolta haluttomaksi keskustelemaan asiasta.

Kansainvälisen oikeuden mukaan saaren ilmatilan valvonnasta vastaa kyproksenkreikkalainen Nikosian lennonjohto. Tästä huolimatta Turkki ohjeistaa omasta ilmatilastaan Kyproksen alueelle siirtyvät koneet käyttämään turkkilaisosan Ercanin kentän lennonjohdon taajuutta.

Nikosian lentoliikenteen johtajan Haris Antoniadesin mukaan Turkin ohjeet hämmentävät valvontavastuuta ja synnyttävät vaaratilanteita.

- Lentäjien aikeita ei voi tietää, koska he eivät kerro niistä meille. On kuin harhailisi silmät ummessa huoneessa, joka on täynnä ihmisiä. On vakava riski, että lopulta törmää johonkin, Antoniades kuvailee.

Hänen mukaansa puolitoista vuotta sitten kaksi konetta oli lähellä törmätä toisiinsa, kun Ercanin kenttä oli sekaantunut ilmatilan valvontaan ja toinen kone halusi äkkiä vaihtaa lentokorkeuttaan.

- Se oli täysi sotku, Antoniades kuvailee. Hän kertoo väkensä paiskivan ylitöitä säilyttääkseen turvallisuuden.

Turkkilaispuoli haluaisi yhteistyötä

Kyproksenturkkilaisten mielestä ongelman syynä on vastapuolen haluttomuus kommunikointiin.

- Ainoa tapa ratkaista ongelma on yhteistyö, kyproksenturkkilaisten siviili-ilmailujohtaja Hasan Topaloglu sanoo. Hän tarkentaa, että kyse olisi nimenomaan teknisestä yhteistyöstä, ei poliittisesta.

Topaloglun mukaan osapuolet ovat tällä hetkellä yhteydessä vain kuuntelemalla toistensa radiolähetyksiä.

- Olemme valmiita yhteistyöhön kreikkalaisten kanssa, mutta he torjuvat meidät, hän sanoo. Topaloglun mukaan Nikosian taajuuksilta kuuluu joskus myös säädytöntä puhetta kyproksenturkkilaisista.

Topaloglu kiistää väitteet, joiden mukaan hänen henkilökuntansa olisi epäpätevää. Hänen mukaansa kesäkuussa malesialainen ja turkkilainen lentokone välttivät vaaratilanteen kreikkalaisosan yllä vain Ercanin lennonjohdon avun ansiosta.

Topaloglu muistuttaa, että Ercanin kenttä on kaikkea muuta kuin merkityksetön. Sen kautta kulkee vuosittain kaksi miljoonaa matkustajaa, joista reilu kolmannes EU-kansalaisia, osa myös kyproksenkreikkalaisia.

Lennonjohtokiistan lisäksi ongelmia aiheuttaa saaren jakava rajavyöhyke, jonka yllä on YK:n valvoma lentokieltoalue. Kieltoa on pääsääntöisesti kunnioitettu, mutta aika ajoin alueen lähelle tulee koneita molemmilta puolilta, koska lentäjät ovat harhautuneet suunnasta.

Ilmatilakiistan ratkaiseminen on osa YK:n välittämiä rauhanneuvotteluja, jotka ovat jatkuneet lähes kaksi vuotta, mutta edistyneet vain vähän. Kiistasta keskusteltiin viimeksi vuoden alussa, ja YK:n edustajien mukaan on epäselvää, milloin asiaan palataan.

Kyproksen kreikkalaisosan presidentin Demetris Christofiaksen mukaan kyproksenturkkilaiset ovat jyrkentäneet linjaansa neuvotteluissa, vaikka turkkilaisosan johtaja Dervis Eroglu ja Turkki ovat julkisuudessa toivoneet rauhansopimuksen syntyvän vuoden loppuun mennessä.

(MTV3 - STT - AFP)

Lue myös:

    Uusimmat