Kymppi-Matkojen korvausten selvittely käynnistyy

Kuluttajaviraston mukaan matkatoimisto Kymppi-Matkat Oy hakee konkurssia huomenna. Virasto muistuttaa, että sillä on yhtiöltä 22 miljoonan markan takaus, josta kuluttajat saavat korvauksia.

Takaus on tarkoitettu nimenomaan suojaamaan kuluttajien etukäteen maksamat maksut valmismatkaliikkeen konkurssi- tai maksukyvyttömyystilanteessa.

Kymppimatka keskeytyi tai peruuntui noin 8000 hengeltä. Jokainen saa Kuluttajavirastolta ohjeet lähiviikkoina maksujen palautuksen hakemisesta.

Takauksesta voivat saada korvauksia ne kuluttajat, joiden matka keskeytyi ja ne, joiden matka peruuntui konkurssin vuoksi.

Mitä korvataan?

Takauksesta maksetaan matkustajien paluukuljetus, majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, hinnan palautus käyttämättä jääneestä matka-ajasta sekä matkan hinta takaisin, kun matka jää toteutumatta.

-Kaikille matkanostaneille lähetetään muutaman viikon kuluessa tarkat kirjalliset ohjeet maksujen palautuksesta, kerrotaan virastosta.

Ne jotka eivät ole maksaneet matkaansa suoraan Kymppi-Matkojen tilille, voivat saada rahansa takaisin matkan myyneeltä toimistolta, mikäli tämä ei ole ehtinyt tilittää niitä eteenpäin Kymppi-Matkoille. Sen vuoksi niiden, jotka ovat maksaneet matkansa aivan viime aikoina, kannattaa ottaa heti alkuviikosta yhteyttä matkatoimistoonsa.

Luottokortilla matkansa kokonaan tai osittain maksaneet voivat pyytää myös luotonantajaa palauttamaan maksut.

Kuitit talteen

Kuluttajavirasto kehottaa kuluttajia säilyttämään maksutositteet, koska niitä tarvitaan hakemuksessa. Jos joku ei ole saanut ohjekirjettä marraskuun loppuun mennessä, tulisi hänen ottaa yhteys Kuluttajavirastoon.

Rahat voidaan palauttaa vasta kun kaikki hakemukset on käsitelty ja saatavien kokonaismäärä on selvillä. Käsittely kestänee useampia kuukausia.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat