Kymmeniä lentoyhtiöitä uhkaa konkurssi

Kallis polttoaine painaa lentoyhtiöt rajusti tappiolle. EasyJetin johtajan mukaan Eurooppaan jää konkurssiaallon jälkeen vain viisi suurta lentoyhtiötä.

Kallis polttoaine uhkaa viedä kymmeniä lentoyhtiöitä konkurssiin tänä vuonna. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n pääjohtaja Giovanni Bisignani sanoi maanantaina järjestön vuosikokouksessa Istanbulissa, että alkuvuonna jo 24 lentoyhtiötä teki konkurssin tai lopetti toimintansa.

Ilmailuteollisuuden tulos painuu kerosiinin hinnannousun vuoksi tänä vuonna uudelleen tappiolliseksi. Lentoyhtiöiden yhteenlaskettu tappio nousee IATA:n arvioimalla polttoaineen hinnalla noin 1,5 miljardiin euroon. Ala ylsi viime vuonna pieneen voittoon ensimmäisen kerran vuoden 2000 jälkeen.

Bisignanin mukaan 24 lentoyhtiötä teki alkuvuonna konkurssin tai lopetti toimintansa. Halpalentoyhtiö EasyJetin johtaja John Kohlsaat arvioi, että konkurssi uhkaa teoriassa 50:tä lentoyhtiötä.

Kallis polttoaine synnyttää konkurssiaallon, joka jättää Eurooppaan jää vain viisi suurta lentoyhtiötä, Kohlsaat ennusti berliiniläisen Der Tagesspiegelin haastattelussa. Hän on EasyJetin Saksan-yksikön johtaja.

Öljyn kallistuminen on iskenyt moneen lentoyhtiöön, ja niiden tulos on jo painunut tai liukumassa tappiolliseksi. Rakennemuutos jättää Kohlsattin mukaan suurista lentoyhtiöistä jäljelle vain British Airwaysin, Air France-KLM:n, Lufthansan, Ryanairin ja EasyJetin.

Suuret konetilaukset rasittavat

Ilmailuteollisuuden tilanne on Bisignanin mukaan nyt epätoivoinen ja mahdollisesti vakavampi kuin kaikki alkuvuosikymmenen vaikeudet yhteensä. Taloudellista taakkaa kasvattavat lisäksi korkeasuhdanteessa tehtyjen suurten lentokonetilausten toimitukset yhtiöille tänä ja ensi vuonna.

Vielä maaliskuussa IATA ennakoi lievää laskua, mutta odotti lentoyhtiöiden tuloksen pysyvän lievästi voitollisena. Pahimmassa jamassa ovat Yhdysvaltain lentoyhtiöt, joiden taloutta painaa polttoaineen hinnan lisäksi talouskasvun hidastuminen.

Kallis öljy muokkaa Bisignanin mukaan parhaillaankin ilmailuteollisuuden rakenteita. Se kasvattaa lentoyhtiöiden kustannuksia näillä näkymin vajaalla 100 miljardilla dollarilla seuraavien kahdentoista kuukauden aikana.

(MTV3-STT/Heikki Karkkolainen)

Lue myös:

    Uusimmat